Del : SMS

Aldrig et hjørnekontor til Frank

telmore
Foto:

Selv om Telmore- og BiBoB-stifteren har skabt flere millionforetagender, kommer han aldrig til at færdes på de bonede gulve i en stor koncerns direktionsgang.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hvis iværksættersucces måles på evnen til personligt at drive et firma med fortsat vækst i omsætning og medarbejdere i det uendelige, er Frank Rasmussen en middelmådig iværksætter. For han bliver aldrig en A. P. Møller eller en Lars Larsen.

- Jeg egner mig sgu ikke til at sidde i jakkesæt med slips på oppe i hjørnekontoret og sidde og kigge ud over et kontorlandskab. Jeg vil godt være meget operationel i min hverdag - jeg vil godt være med, hvor jeg mener, at jeg kan bidrage med noget godt. Og en eller anden dag har virksomheden bare nået en størrelse, hvor jeg ikke længere kan være hands on med tingene. Den dag er jeg videre i teksten.

Læs også på evb.dk:

Telmore-stifter vil sælge ud igen

Bibob-Frank vil redde aviserne

Serieiværksætter sælger BiBoB

Til trods for de manglende ambitioner om at sidde for bordenden i VL-gruppe 1, er det mange år siden, at millionbeløbet på Frank Rasmussens bankbog blev trecifret. For hver gang han har afhændet en virksomhed, starter han forfra. Noget nyt skal sættes i værk.

Piger over penge

Frank Rasmussens iværksætterkarriere begyndte allerede som 18-årig. Her åbnede han et kontaktbureau sammen med en kammerat, men heller ikke dengang var målet en milliard­omsætning og tusindvis af ansatte.

- Det handlede ikke om at lave en stor forretning. Vi sad jo bare og kiggede på alle de her kontaktannoncer, vi fik ind, og så udvalgte vi de pæneste piger og mødtes selv med dem.

Ambitionerne med den første forretning blev imidlertid opfyldt, og sådan er det stort set gået lige siden. I 2000 scorede han sin første milliongevinst med salget af Image Scandinavia til nu hedengangne World Online med en anslået personlig fortjeneste på 150 millioner kroner. I 2004 solgte han Telmore til TDC, der var blevet ualmindeligt pressede af den nye spiller på mobiltelefonimarkedet, som på rekordtid havde vænnet kunderne til at forudbetale deres mobilregning og servicere sig selv på nettet.

- Og det groteske er jo, at når folk betjener sig selv, synes de også, at de får en god service.

Ærlighed og selverkendelse

Den vigtigste erfaring som erhvervsdrivende gjorde Frank Rasmussen sig, da han som importør af Zyxel-produkter (netværksløsninger, red.) var kommet i alvorlige likviditetsproblemer.

- Vi var ved at krepere. Så jeg tog til Taiwan og hold et møde med dem, hvor jeg fortalte, at de stod til at brænde fingrene på os, fordi vi var ved at lide likviditetsdøden. Det var de meget beærede over at få at vide, for det er lidt særpræget, at en kunde kommer og siger det til sin leverandør.

Den grad af ærlighed kom så meget bag på folkene i Shanghai, at de investerede massivt i Image Scandinavia - endda med flere penge, end Frank Rasmussen havde bedt om. Det blev begyndelsen på et langt og varmt samarbejde mellem Zyxel-folkene og Frank Rasmussen, der aldrig siden har kørt soloræs i en forretning.

- Jeg kan godt være ret dominerende og måske få nogen til at sidde og flette fingre. Men de tør sgu sige tingene, som de er. Og det er utrolig vigtigt at lytte til andre og erkende, at der er noget, andre er bedre til. Den bedste værktøjsmager kan hurtigt blive til den værste iværksætter, når han insisterer på at sidde og styre tingene fra toppen i stedet for at udvikle maskiner.

Videre om et halvt år

For at give den og andre erfaringer videre, engagerer Frank Rasmussen sig i dag i mange iværksætterfora og som dommer ved iværksætterkonkurrencer.

Hans nuværende forretning hedder MVNO Systems A/S og leverer køreklare løsninger til dem, der drømmer om at starte eget mobilselskab. Den virksomhed har Frank Rasmussen efter eget udsagn solgt inden for seks måneder for at komme videre med sit næste projekt: Nethandel efter skabelonen for forudbetalt mobiltelefoni, der sparer de handlende en masse tid med besvær med kreditkort.

- Den eneste grund til, at jeg ikke gider købe en artikel på nettet i dag er, at det er for besværligt. Det er fuldstændig ufattelige mængder spildt arbejdskraft, vi bruger på alt muligt intetsigende, ligegyldigt pladder, der kun gør det mere komplekst. Hvis man bare kunne klikke, og transaktionen var helt enkel, ville jeg gerne købe noget til fem kroner. Men når du skal bruge 30 sekunder, gider du ikke.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere