Del : SMS

10 ting du ikke vidste om diamanter

10 ting du ikke vidste om diamanter - 5
Cecil Rhodes' grav. Foto:

Diamanthandlen er blevet hårdt ramt af den globale økonomiske krise, og selv verdens suverænt største diamantfirma, De Beers, mærker nedgangen. Men hvor meget ved du egentlig om den glimtende sten? Business.dk har listet ti ting, du skal vide om diamanter.

Artiklen fortsætter under annoncen
Diamanternes konge I
Den mest indflydelsesrige mand i diamantverden er uden tvivl Cecil Rhodes (1853-1902) der med mineselskabet De Beers indførte et reelt monopol på handlen med rådiamanter, som den dag i dag kontrollerer 40 pct. af verdens diamantproduktion.

Cecil Rhodes var også kendt som en af historiens mest ihærdige og brutale kolonisatorer, og brugte de enorme indtægter fra diamantproduktionen til at udvide de britiske kolonier i Sydafrika. Han var stort set ene mand grundlægger af Rhodesia, der i dag er opkaldt efter ham, og i dag består af landene Zambia og Zimbabwe.

Cecil Rhodes er også grundlægger af Rhodes stipendierne til ophold ved Oxford universitetet, der blandt andet regnes for de mest prestigefyldte stipendier for amerikanske universitetsstuderende. Rhodes’ livsprojekt, som var at lave en jernbane fra Cape Town til Cairo, blev dog aldrig virkeliggjort, trods hans magt og penge.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere