Del : SMS
Berlingske Business

Zealand tæt på konfrontation med Novo

Novo
ARKIVFOTO Foto:

EU-eksperter anbefaler en godkendelse af en ny diabetesmedicin, som bliver konkurrent til Novo Nordisks milliardsælgende Victoza. Medicinen er opfundet af danske Zealand Pharma.

Artiklen fortsætter under annoncen

I første kvartal næste år går det løs. Det danske biotekselskab Zealand Pharma indleder med solid rygdækning fra partneren, franske Sanofi, kampen mod Novo Nordisks milliardsælgende diabetesmedicin Victoza.

Fredag anbefalede CHMP, der er ekspertkomitéen for human medicin under det europæiske medicinagentur, EMA. nemlig, at diabetesmidlet Lyxumia bliver godkendt – dels som tillægsbehandling til diabetestabletter, dels som tillæg til behandling med langtidsvirkende, såkaldt basale insulinprodukter.

Det betyder med næsten 100 procents sikkerhed, at Lyxumia får det blå stempel af EMA i løbet af få måneder – måske allerede i januar næste år. Lyxumia er opfundet af Zealand Pharma, mens Sanofi har udviklings- og markedsføringsrettighederne.

»Alt i alt bliver det stort. Det bliver stort i kombination med basal insulin, og det er også interessant sammen med diabetestabletter,« lod det umiddelbart efter kommitteens afgørelse fredag fra Pierre Chancel, topchef for Sanofis diabetesdivision, til Ritzau Finans, mens Zealand Pharmas adm. direktør, David Solomon, kaldte øjeblikket for »transformerende for Zealand Pharma, dansk biotek og det danske samfund.«

Lyxumia er et lægemiddel af samme slags som Novo Nordisks milliardsælgende diabetesmiddel Victoza. Begge tilhører lægemiddelklassen GLP-1-analoger, og begge skal tages en gang dagligt. Der findes yderligere to GLP-1-produkter på markedet, Byetta, som tages to gange om dagen, og Bydureon, som tages en gang om ugen. Begge er fra det amerikanske biotekselskab Amylin, som i dag ejes af Bristol-Myers-Squibb og AstraZeneca.

Blandt de dyreste

På få år har GLP-1-analogerne, der hører til blandt den dyreste diabetes på markedet, sat sig på en markedsandel på seks pct. ifølge analyseinstituttet IMS. Novo Nordisk er størst på markedet med et forventet salg i år på omkring otte milliarder kr.

Hvorvidt og i hvilket omfang Lyxumia kan gøre Victoza rangen stridig er dog uklart.

I en analyse fra september skrev Sydbanks aktieanalytiker Søren Løntoft Hansen, at der var plads til Lyxumias på markedet, men at det næppe vil være en trussel mod Victoza – i hvert fald ikke som tillæg til diabetestabletter. I 2020 vil Novo Nordisk således ifølge Søren Løntoft sælge Voctpza for 18-20 milliarder kr., mens Sanofi vil sælge Lyxumia for fire til seks milliarder kr. Til gengæld tror analytikeren på, at Lyxumia har større potentiale som tillægsbehandling til langtidsvirkende insulin.

Victoza er ikke godkendt som tilføjelse til insulinbehandling, men i stedet godkendt sådan, at patienter på Victoza kan bruge insulin som en tilføjelse til deres behandling.

Netop den forskel vil Sanofi slå på.

»Lyxumia har helt klart en plads på markedet. Produkterne er ikke helt ens. Vi har lavet forsøg, der indikerer, at Lyxumia er god til at kontrollere patienters blodsukker efter et måltid. Derfor vil det være oplagt at bruge lægemidlet til de patienter, som tage en basalinsulin, men har problemer med at holde blodsukkeret under kontrol, når de har spist,« siger Lasse Petersen, adm. direktør for Sanofi i Norden og Baltikum.

Zealand Pharma, der er børsnoteret i København, oplevede en kursstigning på godt to pct. umiddelbart efter, at meddelelsen fra EU-komitéen blev kendt fredag, men endte i et lille fald på 1,4 pct., og Sanofi og Novo Nordisk måtte begge se deres kurs falde en smule.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere