Del : SMS
Berlingske Business

Zealand Pharma vil gøre sig fri af Sanofis skygge

22BUSSolomon-Zealand.jpg
David Solomon, adm. direktør i Zealand Pharma, lægger vægt på, at biotekselskabet har brug for at udvikle flere af deres egne lægemiddelkandidater. »Vores store udfordring og målsætning er at udvikle en pipeline, som helt er vores egen, så vi ikke kun skal nøjes med 10-15 pct. af kagen, hvis lægemidlet kommer på markedet, men måske kan eje hele kagen længere og dermed opnå en større del af markedsværdien,« siger han. Foto: Linda Kastrup

Den danske biotekvirksomhed Zealand Pharma forsøger at finde sine ben som underleverandør til de store farmaselskaber, samtidig med at selskabet også drømmer om at følge egne lægemidler hele vejen til markedet.

Artiklen fortsætter under annoncen

Flap. Flap. Flap. Helikopteren, der flyver lavt hen over Berlingskes tagterrasse i Pilestræde i Indre København med kurs mod Rigs­hospitalets helikopterlandingsplads, afbryder for et kort øjeblik samtalen.

David Solomon, adm. direktør i biotekselskabet Zealand Pharma, og hans næstkommanderende, forskningschef og viceadm. direktør Torsten Hoffmann følger interesserede helikopteren med øjnene, og så snart det er til at få ørenlyd, udbryder David Solomon:»Måske kommer den med én af hjerte­patienterne til vores kliniske studie.«

Han kaster sig engageret ud i en forklaring om, at patienter, der får en akut blodprop i hjertet, bliver fløjet med helikopter til Rigshospitalet, hvis det tager mere end 21 minutter at køre dem til Riget i ambulance.

22BUS20140704-161135-3.jpg

Interessen for hjertepatienter skyldes, at Zealand Pharma netop nu i samarbejde med hjertelæger på Rigshospitalet tester Zealands nye lægemiddel Danegaptid i et større fase 2-forsøg. Danegaptid er udviklet til at forebygge de vævsskader i hjertet, som ofte opstår hos patienter, der får en ballonudvidelse efter en blodprop i hjertet.

»Hvis det viser sig, at Danegaptid har den effekt, vi tror, vil det være et stort fremskridt for hjertepatienterne og samtidig et vigtigt skridt for Zealand i vores bestræbelser på selv at udvikle flere af vores egne lægemiddelkandidater så langt som muligt, inden vi indgår partnerskaber om dem,« forklarer David Solomon.

Rollen som underleverandør

Udviklingen af Danegaptid er et eksempel på det nye Zealand Pharma, som David Solomon og Torsten Hoffmann forsøger at udvikle. Zealand Pharma har i hele sin levetid været stort set synonym med diabetesmidlet Lyxumia, som er udviklet i et partnerskab med franske Sanofi. Det lider selskabet under i dag, hvor aktiemarkedet stort set kun interesserer sig for, hvordan det går med royalty- og licensindtægter fra Lyxumia og ikke interesserer sig det store for, hvad der ellers ligger af muligheder i Zealands pipeline og partnerskaber med andre store farmaselskabet.

Selv om Zealand Pharmas topledelse roser det nære samarbejde med Sanofi og forventer, at det fortsætter fremover med udvikling af nye lægemidler, er drømmen alligevel at kunne frigøre sig af Sanofis skygge og opnå det fulde udbytte af de nye tendenser, som er opstået i kølvandet på, at de store farmaselskaber fokuserer mere på effektivitet i opdagelsen af ny medicin.

22BUSHoffmann-bagside.jpg

»Zealand Pharma har i dag omkring 80 ansatte i forskning og udvikling, og vi har opbygget en unik viden om, hvordan man kan tage stoffer fra naturen og forlænge deres virkningstid, så kroppen bedre kan optage dem. Vores forskningsafdeling er omtrent på størrelse med f.eks. Sanofis afdeling for tidlig udvikling,« siger David Solomon.

»Økosystemet i medicinalindustrien er i dag sådan, at farmaselskaberne har brug for samarbejde med dygtige selskaber, der har specialviden og er i stand til at opdage og udvikle nye lægemidler. Det skyldes, at mange farmaselskaber har skåret ned både på budget og antal ansatte i forskningsafdelingerne og i stedet koncentrerer sig om det, de er bedst til, nemlig at markedsføre og sælge lægemidler,« siger David Solomon.

Zealand Pharma har derfor en rolle at spille som underleverandør til de store farmaselskaber. Det har foreløbigt resulteret i tætte samarbejder med selskaber som tyske Boehringer Ingelheim om udvikling af bl.a. et lægemiddel til behandling af diabetes og fedme og senest et nyt samarbejde om et specifikt projekt, hvis indhold ikke er offentliggjort.

Fokus på egne lægemiddelkandidater

Zealand har også samarbejdet med schweiziske Helsinn om et lægemiddel til behandling af bivirkninger af kemoterapi og med amerikanske AbbVie om et middel mod akutte nyreskader. Derudover samarbejder Zealand også med Eli Lilly om et af sine ikke offentliggjorte prækliniske projekter inden for diabetes og fedmebehandling.

Men partnerskaber, hvor et stort farmaselskab står for de ofte meget dyre kliniske forsøg med medicinen på mennesker, er kun den ene side af Zealand Pharmas strategi. Selskabet har også i stigende grad fået mod på selv at gennemføre forsøg med selskabets lægemidler, sådan som selskabet også gjorde i begyndelsen med Lyxumia.

 Zealand Pharma.

»Vi har også brug for at udvikle flere lægemiddelkandidater, som er vores egne. Hvis vi tænker på f.eks. LixiLans vej til succes, så er den ude af kontrol for os. Sanofi står for det. Vi har et godt samarbejde, men vi spiller ingen aktiv rolle, når det handler om at fremme udviklingen af medicinen,« siger David Solomon.

»Så vores store udfordring og målsætning er at udvikle en pipeline, som helt er vores egen, så vi ikke kun skal nøjes med 10-15 pct. af kagen, hvis lægemidlet kommer på markedet, men måske kan eje hele kagen længere og dermed opnå en større del af markedsværdien. Så ville aktiemarkedet sige, at vi har en større strategisk berettigelse. Det er det, vi forsøger med Danegaptid. Der har været pæn interesse fra farmaindustrien, men vi sælger ikke rettighederne før meget senere. For når dagen er omme, vil det kunne skabe meget større værdi for os,« siger David Solomon.

Blandt aktieanalytikere er der da også en stigende opmærksomhed på, at Zealand Pharma er andet og mere end samarbejdet med Sanofi, selv om salget af Lyxumia og en godkendelse af LixiLan vejer tungt på den korte bane.

Zpharma_Business

Thomas Bowers, senioranalytiker med speciale i medicinal- og biotekindustrien, fremhæver, at Zealand har indgået en håndfuld partnerskaber inden for de seneste år med virksomheder som Eli Lilly og Boehringer Ingelheim.

»Især det faktum, at Boehringer Ingelheim har indgået endnu en aftale med Zealand, selv om der har været forsinkelser med samarbejdet omkring midlet ZP2929, fordi Boehringer Ingelheim har valgt en anden profil og derfor startet forfra med prækliniske forsøg, er et godt tegn. Alt i alt blåstempler partnerskabsaftalerne Zealand Pharma,« siger Thomas Bowers.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere