Del : SMS
Berlingske Business

Zealand Pharma afviser at være part i amerikansk patentsag

Zealand Pharma bekræfter i en fondsbørsmeddelelse, at selskabet ikke er part i en amerikansk patentsag vedrørende lægemidlet lixisenatid.

Artiklen fortsætter under annoncen

Zealand er bekendt med en verserende sag mellem samarbejdspartneren Sanofi og Astrazeneca ved de amerikanske patentmyndigheder, men er ikke part i sagen. Sagen vedrører blandt andet lægemidlet Lixilan, der er en kombination af Lyxumia (Lixisenatid), der er udviklet af Zealand Pharma, og Sanofis insulin Lantus.

Zealand Pharma mener ikke, at Sanofi krænker Astrazenecas patenter i forbindelse med nogle rettigheder licenseret fra Zealand Pharma, og venter ikke, at sagen vil påvirke selskabet.

»Hos Zealand er vi vedvarende overbeviste om lixisenatids stærke patentposition og fulde af forventning til produktets potentiale både som monoterapi og i kombination med andre lægemidler,« siger Zealands administrerende direktør, Britt Meelby Jensen, i meddelelsen.

26BUShenrik-hart.jpg

Hun fortæller desuden, at Sanofi i forbindelse med registreringsansøgningen til Lixilan i 2015 indløste en såkaldt prioritetskupon hos de amerikanske myndigheder.

»Registreringsansøgningen og brugen af prioritetskuponen, som Sanofi havde købt for USD 245 mio. til at nedbringe den forventede regulatoriske behandlingstid med fire måneder, er for mig at se et tydeligt bevis på Sanofis stærke tiltro til kombinationsproduktet, som indeholder lixisenatid, uagtet den igangværende patentsag,« siger Britt Meelby Jensen.

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere