Del : SMS

Udviklingsminister: Statsstøtte er usundt

Filminstruktøren Kathrine Windfeld bisættes
Foto:

Det er unfair, at østeuropæiske nationer bruger statsstøtte til at kapre danske arbejdspladser, mener handels- og udviklingsminister Mogens Jensen. Den vej vil den danske regering ikke gå, siger ministeren.

Artiklen fortsætter under annoncen

Når østeuropæiske regeringer vifter med skatterabatter og milliongaver for at lokke Lego, Coloplast og andre danske virksomheder til, fører det til en skæv konkurrence i EU.

Det mener handels- og udviklingsminister, Mogens Jensen (S).

»Det er en usund praksis, at EU-lande forsøger at overbyde hinanden med særlige skatteaftaler eller tilskud ved kasse ét. Det skaber et unfair og ulige EU,« siger han.

Herhjemme er der ikke tradition for at tilbyde økonomiske gulerødder til virksomheder, der viser interesse for at investere i Danmark. Ministeren udelukker, at det vil komme på tale at bruge skatterabatter og investeringstilskud som våben i kampen om internationale investeringer.

27BUSallan-rasmussen.jpg

Almindelige betingelser

»Det er ikke praksis i Danmark, og det er sådan set et sundt princip. Vores arbejde med at tiltrække investeringer sker inden for de almindelige rammebetingelser. Den danske regering vil ikke konkurrere på at tilbyde visse virksomheder forskelsbehandling,« siger Mogens Jensen.

Regeringen har ellers mulighed for at give økonomisk tilskud til udenlandske selskaber, som gerne vil skabe arbejdspladser i Danmark. Det kan regeringen gøre ved at anvende de samme EU-regionalstøtteregler, som blandt andet Tjekkiet, Polen og Ungarn har gjort brug af, når de lovligt har givet statsstøtte til danske virksomheder.

I Danmark tillader EU-reglerne støtte til investeringer i områder, som EU-Kommis-sionen og Erhvervs- og Vækstministeriet i samarbejde har udråbt som »områder med særlige udfordringer«. Det drejer sig blandt andet om kommunerne Lolland, Svendborg og Odsherred samt 27 danske øer. I de danske zoner må støtten maksimalt udgøre ti procent af en investering, mens den i nogle østeuropæiske zoner må udgøre op til 50 procent.

Den mulighed ønsker Mogens Jensen dog ikke at gøre brug af. Danmark skal i stedet gøre sig attraktiv ved at tilbyde veluddannet arbejdskraft til potentielle investorer.

ko

Kompetencer og fleksibilitet

»Det er min oplevelse, at langt de fleste udenlandske investeringer lander i Danmark på grund af vores kompetencer. Samtidig spiller vores velfungerende infrastruktur og flek-sible arbejdsmarked en stor rolle. Det er Danmarks konkurrencefordel – den ligger ikke i at yde de største økonomiske gaver eller skattefrihed i ti år til en given virksomhed,« siger Mogens Jensen.

En netop offentliggjort rapport fra Invest in Denmark, der for Udenrigsministeriet arbejder med at tiltrække investeringer til Danmark, viser, at udenlandske investeringer gav 1.250 danske arbejdspladser i 2014.

Investeringer inden for IT, cleantech (grøn energi) og medicinalindustrien står for knap 1.000 nye job.

Det er ifølge Mogens Jensen et tydeligt bevis på, at strategien virker, og på at de 40 millioner kroner, staten bruger på Invest in Denmark, er godt givet ud.

»Det er et rigtig, rigtig godt resultat. Det viser, at der er mange virksomheder derude, som gerne vil forbindes med de grønne løsninger, vi er kendte for i Danmark,« siger han og nævner Apples millardinvestering i et nyt datacenter lidt uden for Viborg som et klart eksempel på dette.

Ggg

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere