Del : SMS

Trods Novo-nedtur: Medarbejderbonus i sigte

Medarbejdere
Foto:

Den udskudte lancering af Tresiba kommer ikke til at frarøve Novo Nordisks medarbejdere deres lovede bonus, vurderer analytiker.

Artiklen fortsætter under annoncen
Da Lars Rebien Sørensen i slutningen af januar kunne præsentere et nyt rekordregnskab fra Novo Nordisk, havde han også godt nyt med til virksomhedens 33.000 ansatte.

Novo-ledelsen kunne meddele, at medarbejderne samlet ville få aktier for en halv milliard kroner, hvis de blev i firmaet til år 2016. Samtidigt skulle Novo Nordisks samlede medicinsalg stige med minimum fem procent om året frem mod 2016, hvis medarbejderne skulle have de 20 aktier, der blev stillet hver af dem i udsigt.

Deutsche bank


Efter børslukningen i fredags smadrede amerikanske FDA så nogle af Novos vækstdrømme ved at udskyde godkendelsen af midlet Tresiba. En melding, der fik aktien til at styrtdykke og barberede i nærheden af 80 milliarder kroner af Novos markedsværdi.

Men på trods af de grå udsigter for Tresibas hurtige lancering, så kan de ansatte godt sætte næsen op efter aktiebonussen alligevel.

NovoBlackrock_Business


"Hvis vi ser bort fra udviklingen i valutaer, som kan mudre billedet, så bør udskydelsen af Tresiba ikke have nogen indflydelse," siger Søren Løntoft-Hansen, der er Novo-analytiker i Sydbank.

Han regner med, at Novo Nordisk når de fem procents vækst i salget af medicin på trods af Tresiba-problemerne.

RebienTillid_Business


"De har stadig en stærk produktportefølje. Specielt har man Victoza, som stadig sælger med nogle overbevisende vækstrater," siger Søren Løntoft-Hansen.

Sydbanks analytiker forventer, at medicinsalget i Novo Nordisk stiger med 5,4 procent i 2013, 9,6 procent i 2014 og 8 procent i 2015.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere