Del : SMS
Berlingske Business

Superregnskab fra Novo Nordisk

pix-novonordisk1
Overskrift
Insulinkæmpen Novo Nordisk har lagt regnskabet for 2012 på bordet. 
 

Med en omsætning på 78 mia. kr. i 2012 sætter topchef Lars Rebien Sørensen nye mål for medicinalkoncernens fremtid.

Artiklen fortsætter under annoncen
Der er en grund til, at man i dansk erhvervsliv er begyndt at tale om miraklet i Bagsværd. Der er ikke mange spor af krise i det årsregnskab, som Novo Nordisk i dag har offentliggjort. Med et samlet salg på 78 mia. kr. og et driftsoverskud på knap 30 mia. kr. sætter man nye rekorder hos den globale medicinalkoncernen, der har hovedkvarter nord for København.
 
Men det skal ikke stoppe her. Resultaterne får topchef Lars Rebien Sørensen, til at sætte nye langsigtede mål for forretningen, der skal vokse yderligere de kommende år, ikke mindst på bundlinjen. Hver gang man sælger insuliner og andre lægemidler verden over for 100 kr., så skal der gå 40 kr. i kassen i virksomheden. Med andre ord er målet en overskudsgrad på driften 40 pct. I dagens regnskab leverer man en overskudsgrad på 38 pct.

Over en bred kam modtages regnskabet af analytikerne som stærkt og solidt.

Mirakelmageren Lars Rebien Sørensen erklærer sig da også selv godt tilfreds med regnskabet for 2012, og ser frem til at få nye produkter på markedet:

"2012 var endnu et år med et stærkt resultat for Novo Nordisk med Victoza og de to moderne insuliner Novorapid og Levemir som de vigtigste drivkræfter for salgsvæksten. Vi er glade for, at Tresiba og Ryzodeg er blevet godkendt i vigtige markeder som Japan og EU og ser frem til at lancere Tresiba i flere markeder i 2013."

Evnen til hele tiden at have nye lægemidler klar til hylderne på apoteker og lægeklinikker er afgørende for de globale medicinalkoncerner. I 2012 brugte Novo Nordisk da også tæt på 11 mia. kr. i laboratoriet på at udvikle nye produkter. Dermed udgør udviklingsbudgettet i Bagsværd en væsentlig del af landets samlede forskningsmidler.

Valuta-modvind 

Klinisk renset for krise er regnskabet dog ikke. Selvom den fortsatte verdensøkonomiske tumult ikke formår at bremse Novo Nordisk i nævneværdig grad, så har sundhedsreformer verden over taget en mindre bid på 1,5 pct. af salget erkender man. I Europa og resten af verden har regeringen travlt med at dæmpe offentlige tilskud til medicin samtidig med at man reformerer prisstrukturen på medicinalmarkedet for at tilpasse sig i en ny og strammere økonomisk virkelighed.

Samtidig benytter Novo Nordisks øverste ledelse dagen til at præcisere de mål, som man allerede har meldt ud for 2013. Også her handler det om større vækst, end tidligere lovet fra direktionens side. Hvor man før nøjedes med at love en "høj en-cifret vækst" i salg og resultat over en bred kam, så er man nu klar til at melde ud med forventninger om en salgsvækst på 8-11 pct. i lokal valuta, mens driftsoverskuddet ventes at vokse med 10 pct.

Verdensøkonomiens for tiden stærkt svingende valutakurser lægger dog et pres på Novo Nordisk forventninger, hvis man opgør dem i danske kroner. Her bliver der ikke tale om "høj en-cifret vækst", men en vækst på 3,5 - 6,5 pct., når det gælder salget og blot 3 pct., når det gælder driftsoverskuddet.

De seneste år har været en lang forretningsmæssig succeshistorie for Novo Nordisk. På fem år er aktiekursen steget 230 pct.

 

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere