Del : SMS
Berlingske Business

Studie viser mindsket hjerte-kar-risiko ved Novos Victoza

Novo Nordisk
Novo Nordisk kan glæde sig over positive studieresultater, da medicinalselskabet kan påvise superioritet med GLP-1-analogen Victoza i det såkaldte Leader-studie, der skulle klarlægge midlets risiko for hjerte-kar-sygdomme. (Foto: Linda Kastrup/Scanpix 2014) Foto:

Novo Nordisk kan glæde sig over positive studieresultater, da medicinalselskabet kan påvise superioritet med GLP-1-analogen Victoza i det såkaldte Leader-studie, der skulle klarlægge midlets risiko for hjerte-kar-sygdomme.

Artiklen fortsætter under annoncen

Superioriteten betyder, at studiet har vist, at brugen af Victoza ikke blot ikke øger risikoen for hjerte-kar-tilfælde, men faktisk reducerer risikoen.

Novo Nordisk

Det fortæller medicinalselskabet i en fondsbørsmeddelelse fredag eftermiddag.

Novo Nordisks fabrik i Kalundborg.


»Det primære mål for studiet var defineret som et sammensat endepunkt bestående af den første forekomst af kardiovaskulær død, ikke-dødeligt myokardieinfarkt eller ikke-dødeligt slagtilfælde. Den signifikante reduktion af alvorlige kardiovaskulære hændelser, der blev vist for Victoza, hidrørte fra alle tre komponenter i dette endepunkt,« skriver Novo Nordisk i meddelelsen.

Novo Nordisk


Samtidig blev den generelle sikkerhedsprofil for Victoza fastsat som "generelt konsistent" med tidligere kliniske studier med virkemidlet Liraglutid, oplyser Novo.

»Mennesker med type 2-diabetes har generelt en forøget risiko for alvorlige kardiovaskulære hændelser. Det er derfor, vi er meget begejstrede for resultaterne fra Leader, som viser, at Victoza ikke bare hjælper mennesker med type 2-diabetes med at regulere deres blodsukkerniveau, men også reducerer deres risiko for alvorlige kardiovaskulære hændelser,« siger Mads Krogsgaard Thomsen, der er forskningsdirektør Novo Nordisk, i meddelelsen.

»Leader er det hidtil største og længste kliniske studie, Novo Nordisk har rapporteret resultater fra, og vi ser frem til at dele de detaljerede resultater med lægeverdenen og indsende konklusionen til de regulatoriske myndigheder,« fortsætter Mads Krogsgaard Thomsen.

Novo vil fremlægge de detaljerede resultater fra Leader-studiet i forbindelse med årsmødet i den amerikanske diabetesforening (ADA), der afholdes i juni.

Salgsvækst øger Novos overskud med otte milliarder


Novo Nordisk indledte hjerte-kar-studiet med Victoza i 2010 og har fulgt i alt 9340 patienter igennem flere år.

Studiet er et i en lang række af hjerte-kar-studier, som medicinalselskaberne er blevet pålagt at gennemføre med deres diabetesmidler af den amerikanske lægemiddelstyrelse FDA. Kravene om hjerte-kar-studier blev indført i 2008 og skal underbygge, at behandlingen ikke medføre en uacceptabelt forhøjet risiko for hjerte-kar-tilfælde.

NOVONORDISK-TRESIBA/


De europæiske sundhedsmyndigheder har ikke tilsvarende krav til studierne, men anbefaler, at udviklingsprogrammet giver tilstrækkelig dokumentation for, at der er ikke er en forhøjet risiko for hjerte-kar-tilfælde forbundet med brug af diabetesmidlerne.

Før Novo Nordisks resultater med Leader-studiet var det hidtil eneste hjerte-kar-studie, der havde vist mindsket risiko for hjerte-kar-tilfælde, Eli Lilly og Boehringer Ingelheims studie med diabetespillen Jardiance

Salgsvækst øger Novos overskud med otte milliarder Nyt forsøg


De øvrige hjerte-kar-studier, som er offentliggjort, har i overensstemmelse med FDA's krav vist, at diabetesmidlerne ikke øger risikoen for hjerte-kar-tilfælde.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere