Del : SMS
Berlingske Business

Stabil vækst skal sikre succesrig børsnotering for NNIT

16BUSPix2-NNIT.jpg
NNIT skal måske børsnoteres næste år. Foto: Torben Christensen

Novo Nordisks IT-selskab, NNIT, undersøger mulighederne for en børsnotering. Tiden er den rigtige, fordi de eksterne kunder efterhånden fylder meget, og der er lagt en vækstplan frem mod 2020.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er blevet tid til at flyve hjemmefra for Novo Nordisks IT-selskab, NNIT. Omsætningen har rundet to milliarder kroner, og næsten halvdelen af omsætningen kommer fra andre kunder end Novo Nordisk. Derfor undersøges mulighederne for en børsnotering af NNIT nu.

»I 2014 forventer vi, at mindst halvdelen af omsætningen vil komme fra kunder uden for Novo Nordisk-gruppen. Vi har vundet betydelige kontrakter de sidste to år fra store kunder som DSB, Arla og Vestas,« siger Jesper Brandgaard, der er finansdirektør i Novo Nordisk og bestyrelsesformand for NNIT.

»Samtidig har selskabet nået en modenhed i størrelse og ledelse, der gør det til en god mulighed at være selvstændig børsnoteret. Vi har gode erfaringer fra Novozymes, der har været på en fin rejse og leveret klart bedre resultater som et uafhængigt selskab end som en integreret del af Novo Nordisk,« forklarer Jesper Brandgaard.

it-konsulenter-billede

 

I det seneste regnskab for 2012 havde NNIT en omsætning på godt to milliarder kroner og et driftsresultat (EBIT) på 217 millioner kroner, og fremgangen er fortsat i 2013, som Brandgaard dog ikke vil sætte tal på endnu. Der er lagt en plan frem mod 2020, hvor NNIT venter en vækst på omkring seks procent om året, så omsætningen i 2020 når 3,3 milliarder kroner med en overskudsgrad, der fortsat ligger på mindst ti procent.

»Planerne om en vækstrate på ca. seks procent er højere end markedets vækst generelt. Vi skal vinde markedsandele eller opdyrke nye markeder for at fortsætte vækstrejsen,« fortæller Jesper Brandgaard.

16BUSPix2-NNIT_Business

Han understreger, at der ikke er taget nogen endelig beslutning endnu, men fortæller dog samtidig, at der typisk sælges omkring 30 procent af et selskab ved en børsnotering.

I det scenarie vil Novo Nordisk kunne beholde kontrollen med NNIT, der leverer kritisk vigtige ydelser til Novo Nordisk. Det gælder eksempelvis styringen af selskabets kliniske forsøg, som vokser støt, og indsamling og lagring af de mange millioner siders data, som kommer ud af det.

»Vi vil fortsat være en betydelig aktionær i selskabet og fortsat være en meget betydelig kunde. Vi skal have en høj grad af sikkerhed for de IT-leverancer, der er kritiske for Novo Nordisk, og samtidig sikre at NNIT har fokus på at drive forretningen optimalt,« siger Brandgaard.

Novo Nordisk vil tage den endelige beslutning inden årets udgang, så børsnoteringen bliver sandsynligvis om et års tid. Den type selskaber handles typisk til en værdi omkring ti gange driftsindtjeningen. Det indikerer en markedsværdi i niveauet 2,5-3 milliarder kroner, hvis driftsindtjeningen ellers runder 250 millioner kroner i 2014.

En børsnotering kan således i første omgang måske indbringe Novo Nordisk omkring en milliard kroner.

Novo Nordisk vil have NNIT på børsen

Novo Nordisk kan også selv påvirke værdien ved at sikre NNIT gode, lange kontrakter, så sigtbarheden fremadrettet vil være stor.

»Der er nogle risici, men vi ved, at de i hvert fald har én stor og stabil kunde, der vækster godt, og som vil gøre det de næste ti år. Novo Nordisk udskiller NNIT for at kunne fokusere på kerneforretningen, ligesom man i sin tid gjorde med Novozymes, og det er en fin idé,« siger Michael Friis Jørgensen, der følger Novo Nordisk som aktieanalytiker i Alm. Brand Markets.

Carsten Krogsgaard Thomsen bliver samtidig ny finansdirektør i NNIT, hvor han før var næstformand.

Carsten Krogsgaard Thomsens store opgave bliver børsnoteringen – et område han har beskæftiget sig med i årevis som finansdirektør for DONG Energy.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere