Del : SMS
Berlingske Business

Sådan vil dansk medicinalselskab slå døren ind i Sydøstasien

alk
ALK-Abelló har med sin nye aftale med amerikanske Abbott sikret sig en stærk samarbejdspartner til at sælge sin tabletvaccine mod husstøvmideallergi, Acarizax. Foto:

ALK-Abelló har med sin nye aftale med amerikanske Abbott sikret sig en stærk samarbejdspartner til at sælge sin tabletvaccine mod husstøvmideallergi, Acarizax, på syv markeder i Sydøstasien.

Artiklen fortsætter under annoncen

Finansdirektør i ALK-Abelló, Flemming Pedersen, hæfter sig ved, at det amerikanske selskab igennem flere år har opbygget et stort salg i regionen og i forvejen promoverer en række produkter over for allergilæger, øre-næse-halslæger samt børnelæger, som kunne tænkes at udskrive vaccinen.

alk

Desuden kender de to partnere hinanden i forvejen. Således har Abbott siden 2014 haft rettighederne til at markedsføre ALK's tabletbaserede allergivacciner i Rusland og andre omkringliggende lande. Og der er tale om et samarbejde, som giver ALK mulighed for senere hen at få et ben inden for på de sydøstasiatiske markeder, som Abbott nu har ansvaret for at opdyrke.

- Vi har fundet en forretningsmodel med Abbott, hvor vi deler kagen i et fornuftigt forhold, plus at vi har en aftale om, at vi har option på at tage markederne tilbage, når de er opdyrket efter en årrække, siger Flemming Pedersen til Ritzau Finans.

ALK's nye aftale med Abbott gælder Hongkong, Malaysia, Filippinerne, Singapore, Sydkorea, Taiwan og Thailand. Overskudsdelingen afhænger af aftalerne for de enkelte lande

dgsg

- Hvert marked har sin egen struktur, ud fra de forventninger man har til prissætningen af produkterne. Der har vi så aftalt, hvordan det skal skæres, men der er tale om en deling snarere end en royalty, siger Flemming Pedersen og uddyber:

- Vi har ikke offentliggjort de økonomiske betingelser. Men det er klart, at de får adgang til et færdigt lægemiddel, og vi får så adgang til en langt større del af værdikæden, og vi får desuden den her option på at tage markederne tilbage, når de er etableret, typisk ti år efter lanceringen, siger Flemming Pedersen.

Ansøgningerne om markedsføringstilladelse for husstøvmidetabletten ventes at blive baseret på ALK's registreringsansøgning, der blev godkendt af de europæiske lægemiddelmyndigheder i august sidste år. Dermed ventes de første lanceringer i Sydøstasien at kunne finde sted fra 2017.

alk-albello

På den korte bane venter ALK, der også bliver ansvarlig for at levere produkterne, ingen nævneværdig resultatmæssig effekt af samarbejdet. Men den langsigtede påvirkning ventes at være positiv, al den stund at de syv markeder har en samlet befolkning på mere end 350 mio. mennesker, samtidig med at husstøvmideallergi er den mest udbredte allergiform.

- Statistisk set er der 30 mio. mideallergikere, og kan Abbott fange 5 pct. af dem, så er det et enormt marked. Det er sådan noget, vi kan drømme om på mellemlangt og langt sigt. Men det er også klart, at der er tale om et marked, hvor immunterapi aldrig har eksisteret. Så det skal ud at opdyrkes, siger Flemming Pedersen.

Samarbejdet på markederne i Fjernøsten er en del af ALK's strategi om at udbrede sin forretning til langt flere markeder i verden. I Kina indgik ALK i 2014 et samarbejde med Eddingpharm. I Japan samarbejdes med Torii og i Australien og New Zealand har ALK et samarbejde med Seqirus.

husstøvmide

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere