Del : SMS
Berlingske Business

Sådan takler Novo og Leo Pharma det græske kaos

Leo Pharma i Ballerup - det tidligere Løvens kemiske fabrik - l
Overskrift
Foto:
 

Novo Nordisk, Leo Pharma og Coloplast holder vejret under den kaotiske økonomiske situation i Grækenland. Coloplast har allerede rustet sig og hensat penge til tab på dårlige betalere.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danske erhvervsvirksomheder, ikke mindst medicinalselskaberne, har forberedt sig på, at det ustyrlige Grækenland muligvis vil forlade euro-samarbejdet, og den økonomiske situation bliver yderligere forværret.

Medicinalkæmpen Novo Nordisk omsatte sidste for 88 milliarder kr. globalt, først og fremmest insulin. Herud udgør det græske marked kun et mindre trecifret millionbeløb, men alligevel betyder Grækenland noget.

»I den store sammenhæng er det ikke et stort marked for Novo Nordisk. Vi følger situationen og udviklingen tæt og har selvfølgelig gjort os tanker om, hvordan vi skal reagere i forskellige mulige scenarier. Vi er så forberedt, som vi nu en gang kan være med den usikkerhed, der er,« siger Mike Rulis, kommunikationschef i Novo Nordisk.

- I er forberedt på, hvad I skal gøre, hvis grækerne forlader eurosamarbejdet og f.eks. går over til græske drachmer?

»Ja det er vi. Sker det, kan det have mange forskellige konsekvenser. For spørgsmålene er, hvordan de vil prissætte lægemidler, og hvilke former for tilskud man i Grækenland vil give, og vil der komme den ene devaluering efter den anden. Derfor har vi i Novo Nordisk ikke noget patentsvar på, hvordan vi vil reagere,« siger Mike Rulis.

danske penge

For næsten to uger siden nedjusterede Colopast, der markedsfører stomiposer og katedre, markant sine forventninger til både vækst og indtjening i regnskabsåret 2014/15.

Det skyldtes først og fremmest problemer på virksomhedens to vigtigste markeder, Storbritannien og USA.

Coloplast hensatte også penge til at dække tab på dårlige kreditorer i Sydeuropa, herunder Grækenland. I Grækenland har Coloplast en distributør, som selskabet har haft en årrække. Hensættelserne ønsker selskabet ikke at offentliggøre.

»Siden finanskrisen startede i 2008 har vi ikke haft problemer med at få betaling for vores varer. Når vi alligevel lavede hensættelser i Grækenland, var det fordi, vi kunne se, at situationen var i gang med at udvikle sig en retning, der var umulig at forudsige. Før Grækenland kom med i euroen, lavede vi forretninger i drachmer. Vælger Grækenland at gå eller blive smidt ud af euro-samarbejdet, kan de jo vælge drachmer igen som valuta. Så vi har ingen planer om at trække os fra det græske marked," siger pressechef Simon Mehl Augustesen.

Grækenlandturister

Også Leo Pharma, der bl.a. markedsfører lægemidler mod hudsygdommen psoriasis, har også rustet sig.

"Vi vil gøre alt, hvad vi kan, for at sikre et flow af medicin til hospitaler og patienter i Grækenland på trods af landets forværrede situation. Situationen i Grækenland udvikler sig fra dag til dag og stadig med en række mulige scenarier. På grund af det ukendte udfald af situationen kan vi i øjeblikket ikke oplyse, hvordan vi vil reagere i tilfælde af, at Grækenland forlader eurozonen forværres yderligere," siger Lars Minor, Regional Vice President i Leo Pharma.

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere