Del : SMS
Berlingske Business

Nyhedsanalyse: Av, av, Novo Nordisk

Novonejchefer_Business
Overskrift
Både finansdirektør Jesper Brandgaard (til venstre) og koncernchef Lars Rebien Sørensen har sendt meget positive signaler til markedet om forventningerne til en godkendelse af to nye insuliner. Foto:
 

Novo Nordisk er havnet i en alvorlig krise efter amerikansk nej til Tresiba. Tilliden til selskabets topledelse har lidt et knæk, og selskabet står til kursklø.

Artiklen fortsætter under annoncen
Novo Nordisk kan få et skattesmæk på 3,6 milliarder kroner, indgå et millionforlig om falsk markedsføring af blødermedicinen Novoseven eller blive rodet ind i en Olie for Mad-skandale og alligevel overleve med kun få ridser i imagelakken.

Men ikke at kunne slippe igennem en amerikansk godkendelse af en nye, højtprofilerede insulin, fordi de amerikanske myndigheder vil have flere beviser for, at Tresiba ikke føre hjertekarsygdomme med sig, og på grund af rod med kvaliteten i produktionsledet, det gør ikke bare ondt, det gør rigtigt ondt hos Novo Nordisk.

Novonej_Business

Samtidig er det et kæmpe prestigetab for Novo Nordisks ellers så urørlige topchef Lars Rebien Sørensen og hans toplederteam. For blot halvanden uge siden  - da selskabet 31. januar fremlagde årsregnskab for 2012 - lagde Lars Rebien Sørensen hårdt ud på et pressemøde for danske og udenlandske journalister lidt over klokken 8 om morgenen med at slå fast med syvtommersøm, at Novo Nordisk regnede med at få godkendt og lancere Tresiba i USA i første halvår af 2013. Flere journalister bad ham med overraskelse i stemmen om at bekræfte, at det virkelig var det, han mente. det var det, og budskabet blev gentaget mange gange i løbet af dagen.

Nu til morgen - præcis 11 døgn senere - må Lars Rebien Sørensen så forklare sig over for undrende investorer, inden børsen åbner kl 9. Og Lars Rebien Sørensen skal komme op med en usædvanlig god forklaring, hvis ikke Novo Nordisk-aktien, der ellers var på vej mod kurs 1.100 i sidste uge, skal få sig en alvorlig øretæve.

Av, Novo Nordisk. Og av, Lars Rebien.

For godt nok sagde Lars Rebien Sørensen også på et pressemøde lidt senere på årsregnskabsdagen, at han ikke ville gentage de bevingede ord "You ain't seen nothing yet" fra, da 2011-regnskabet og hans kontraktforlængelse blev offentliggjort, men der kommer formentlig til at gå et stykke tid før investorer og journalister kan tage også mindre superoptimistiske udmeldinger fra den kant helt for pålydende.

Novo Nordisk giver stort overskud

Men hvorfor er den amerikanske afvisning af Tresiba og søsterinsulonen Ryzodeg et alvorligt tilbageslag for Novo Nordisk og noget, der ligner den værste krise i snart et årti i selskabet, selv om selskabet bedyrer, at afvisningen ikke forventes at få væsentlig effekt for forventningerne til 2013?

Man behøver ikke gå til analytikere for at få svaret. Novo Nordisks koncernchef med ansvar for forskning og udvikling Mads Krogsgaard Thomsen forklarede det ganske godt, da Berlingske Business også 31. januar mødte ham i Bagsværd efter pressemødet om rekordregnskabet 2012 og spurgte, hvad der egentlig skulle til for at bremse Novo Nordisks væksttog.

»Mareridtet er helt klart, hvis vi fik fem-otte års forsinkelse på Tresiba i USA, fordi FDA (den amerikanske godkendelsesmyndighed, red.) ikke vil godkende produktet. For Tresiba giver adgang til en række andre kombinationsprodukter, som vi håber at udvikle. Derfor er det først, når jeg bliver ringet op af Mary Parks (divisionsdirektør i FDA, red.) typisk en aften dansk tid, og hun skal sige »Hey guys, you've got it«, at vi slapper af,« fortalte Mads Krogsgaard Thomsen.

Det var så ikke lige den besked Mary Parks gav Mads Krogsgaard Thomsen, da hun ringede til ham sent fredag eller i løbet af weekenden. I stedet lød beskeden ifølge den fondsbørsmeddelelse, som Novo Nordisk sendte ud lidt efter klokken 21 søndag aften, at Novo Nordisk har fået afvist sin ansøgning, at selskabet skal indsende nye data, som viser, om der er øget risiko for hjertekarsygdomme forbundet med Tresiba, før FDA igen vil se på en ny ansøgning, og - som for at gnide salt i såret - at Novo Nordisk i øvrigt ikke skal regne med at få godkendt Tresiba, før selskabet kan bevise, at det har fået styr på en række kvalitetsproblemer på en påfyldningsfabrik i Bagsværd.

Hvorvidt fortrædelighederne lige frem giver fem til otte års forsinkelse for Tresiba, er nok tvivlsomt, men Novo Nordisk konstaterer i sin fondsbørsmeddelse, at selskabet ikke forventer at kunne fremlægge de krævede data i år, så vi kan meget vel tale om et par års forsinkelse på det vigtige amerikanske marked.

Her kan vi så passende give ordet til Novo Nordisks øverste ansvarlige for finanserne Jesper Brandgaard, som Berlingske Business også spurgte, hvad der skulle til for at bremse Novo Nordisks vækst. Han svarede manglende kvalitet i produktionen og problemer med at få Tresiba godkendt i USA.

»Det er ikke sådan, at vi lukker virksomheden, hvis det ikke bliver godkendt, men vores ambition er klart at få førerpositionen tilbage i hele diabetesmarkedet, og det sted, hvor vi ikke har førerpositionen, er i USA, fordi Sanofis Lantus har så stor en andel af markedet. Derudover har vi et rigtig godt produkt i IDegLira (kombination af Tresiba og Novo Nordisks succesfulde diabetes 2-medicin Victoza, red.) klar, men vi kan jo ikke sende ansøgning ind, før vi har godkendelsen af Tresiba på et så vigtigt marked som USA,« sagde Jesper Brandgaard og tilføjede:

»Vi er meget fortrøstningsfulde omkring en godkendelse. Når du har fået en positiv opinion, så viser historikken, at der typisk vil gå fire måneder, fra du har mødet, til du får afgørelsen. Men jeg sover altså ikke godt om natten, før vi har den.«

Hvordan Jesper Brandgaards nattesøvn er nu, skal være usagt. Men Novo Nordisks konkurrenter står på spring for at udnytte Bagsværd-virksomhedens åbne flanke på det amerikanske marked. Sanofi får lov at have Lantus længere for sig selv i USA, og amerikanske Eli Lilly, der er på vej med både en biologisk version af Lantus og en helt ny langtidsvirkende insulin, må glæde sig over udsigten til, at Novo ikke når at få tungt fodfæste på det amerikanske marked, før deres produkter er klar.

I år får det dog næppe den store økonomiske effekt for Novo Nordisk. Novo Nordisk forventede 31. januar en salgsvækst i 2013 i lokalvaluta på 8 - 11 procent. En forudsætning for at nå de 11 procent var, at Tresiba blev godkendt uden problemer i USA i første halvår. Væksten i 2013 bliver næppe ramt voldsomt på grund af tilbageslaget, fordi Tresiba er i en lanceringsfase. Problemerne slår først for alvor igennem i 2014 og fremefter, når det manglende salg i USA slår igennem, og når det står klart, om myndighederne i Europa og Japan vil betale for en ny dyr insulin, som USA ikke tør godkende på grund af bivirkninger og tilsyneladende problemer med kvaliteten.

Tilbage står en række spørgsmål, som kalder på svar i de kommende timer og dage:

Vidste Novo Nordisks topledelse virkelig ikke, hvad der var under opsejling for halvanden uge siden i forbindelse med årsregnskabet?

Hvordan vil topledelsen overbevise markedet om, at man kan have fuld tillid til ledelsens vurderinger og udmeldinger fremover?

Hvordan lykkedes det Novo Nordisk at overbevise myndighederne i Europa og Japan om at godkende Tresiba tilsyneladende uden større problemer, når de ikke kunne overbevise de amerikanske myndigheder?

Og hvordan kan det gå til, at Novo Nordisk ikke har kunnet få styr på flere kvalitetsproblemer på en Tresiba-påfyldningsfabrik i Bagsværd? Problemer, som ifølge myndighederne har stået på siden 2010, og som omfatter tilsyneladende banale forhold som manglende prøvetagninger, som skulle afsløre forurening af insulinen, og brug af beskyttelsesbriller, som ikke er korrekt steriliserede.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere