Berlingske Business
LIVE
07:40 Tvivl om politisk dagsorden sendte Wall Street ned

Novos superstjerne siger op: Han var sur på den helt rigtige måde

02BUSJakob-Riis-1-162906.jpg
Jakob Riis forlader Novo Nordisk til fordel for Falck. Foto: Nils Meilvang

Efter blot seks måneder i spidsen for Novos vigtige amerikanske forretning forlader Jakob Riis sin stilling. Den tidligere Novo-kronprins kunne ikke leve med at være nummer to.

For få uger siden fremlagde Jakob Riis i Berlingske Business en plan for, hvordan Novo Nordisk kommer ud af skudlinjen i USA, hvor det danske selskab er under anklage for at være profit­fikseret.

Efter blot få måneder i jobbet står det klart, at Jakob Riis alligevel ikke bliver manden, der skal trække Novo væk fra øretævernes holdeplads i USA.

Under et møde med Novo-topchef Lars ­Fruergaard Jørgensen i det danske selskabs amerikanske hovedkvarter i Princeton valgte Jakob Riis tirsdag slet og ret at sige sit job op.

Jakob Riis tabte opgøret om at blive Lars ­Rebien Sørensens efterfølger som Novo-­topchef i efteråret til netop Lars Fruergaard Jørgensen og er efter et par måneders over­vejelser kommet frem til, at han ikke har lyst til at være Novos nummer to.

Novos USA-direktør har sagt sit job op Novo-kronprins knuser ko

»Det er lysten til at stå med det endelige ­ansvar i en virksomhed, som har været stærkere, end jeg troede. Det har været sværere at ignorere, end jeg havde regnet med,« siger ­Jakob Riis om sit farvel til Novo Nordisk.

Jakob Riis har arbejdet i Novo Nordisk siden 1996 og har i mere end et årti haft stor ind­flydelse på den kommercielle udvikling i Novo. Riis har stået i spidsen for selskabets hidtil mest succesfulde produktlancering, diabetesmidlet Victoza, som i 2016 solgte for mere end 20 ­milliarder kroner.

Men nu er det slut. Jakob Riis fortalte tirsdag sin tidligere rival til topjobbet i Novo, at han gerne vil videre i karrieren.

»Jeg synes egentlig, at han var sur på den helt rigtige måde. Det havde selvfølgelig været meget bedre at køre videre, men sådan kunne det ikke blive. Han håndterede det så professionelt og fantastisk, som jeg havde regnet med, men selvfølgelig var han ikke specielt begejstret, hvilket da også ville have gjort mig stærkt bekymret,« siger Jakob Riis.

Jakob Riis Novo Nordisk - 2017

Da Jakob Riis blev forbigået som topchef i Novo Nordisk i september 2016, afviste Novo-formand Göran Ando pure, at der var risiko for, at skuffelsen ville få Riis til at søge nye udfordringer.

Nu indrømmer den svenske Novo-formand dog, at han med den udtalelse havde snydt en del på vægten.

»Der er altid risiko for at miste en person, som er virkelig fokuseret på at blive topchef. Det har jeg hele tiden været helt klar over, men det var selvfølgelig ikke noget, jeg kunne stå frem og sige offentligt på daværende tidspunkt. Det håber jeg, at du forstår,« siger Göran Ando.

Novo-formanden har tidligere udpeget ­Jakob Riis som en kommerciel superstjerne, men trækker nu lidt i bremsen med roserne med en konstatering af, at »ingen er uundværlige i et stort selskab«.

»Jeg er ked at, at han forlader selskabet, da han har gjort det fremragende. Jeg håber også, at han føler, at han fået en masse udviklingsmuligheder i sin tid i Novo,« lyder afskeds­salutten fra Göran Ando.

For Jakob Riis bliver afskeden med Novo et farvel til Danmarks mest værdifulde selskab og mere end 20 år i medicinalbranchen.

»Det er selvfølgelig en bevæget dag, når man tager sådan en beslutning, men jeg synes, at jeg kan mærke en positiv fornemmelse af, at jeg altid vil tænke på Novo med stor respekt og glæde, og føler, at jeg i en periode har været med til at påvirke det DNA, der findes i Novo Nordisk,« siger Jakob Riis.

Novo Nordisk
For abonnenter LÆS MERE : 95.000 ramt af omfattende datalæk hos Novo

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen