Del : SMS
Berlingske Business

Novos luksusproblem: 50 milliarder brænder i lommen

10BUSEivind-Kolding-2-14144.jpg
Eivind Kolding, adm. direktør for Novo Nordisk Fondens pengetank, Novo A/S. Novo A/S ejer Novo Nordisk, Novozymes, og en større aktiepost i Chr. Hansen, samt en række mindre lifescience-virksomheder.

Pengekassen i Novo bugner. Selskabet, hvor ejerskabet af bl.a. Novo Nordisk og Novozymes er placeret, breder nu sit investeringsfokus ud og vil købe sig ind i andre danske industriklenodier. Novo-topchef Eivind Kolding skæver til Lego-pengetanken Kirkbis fremgangsmåde.

Artiklen fortsætter under annoncen

Pengene vælter ind i kassen, og det er vanskeligt at finde nye investeringer i sit kerneområde. Hvad gør man så?

Det luksusproblem sidder Eivind Kolding som direktør i Novo A/S med. Selskabet, der er Novo Nordisk Fondens investeringsselskab, bugner af penge, fordi milliarderne ruller ind fra ejerskabet af Novo Nordisk og Novozymes. For at løse det og finde investeringer, der sikrer fonden et godt afkast, breder Novo nu sit fokus ud og gør klar til at købe sig ind i andre sektorer, fortæller Eivind Kolding i dette interview med Berlingske.

Eivind Kolding

»Vi har en stor likvid beholdning, noget der nærmer sig 50 mia. kroner, som vi i princippet kunne bruge på investeringer. Ud af det tal vil vi altid beholde en ret stor reserve for at kunne støtte Novo Nordisk og Novozymes, men det behøver ikke være nær så stort som i dag,« siger Eivind Kolding.

Novo A/S er sat i verden for at forvalte ejerskabet af de to danske succesvirksomheder, og samtidig reinvestere udbyttet fra de to selskaber så Novo Nordisk Fonden får de omkring to mia. kr. ind, som den deler ud til forskning om året – et beløb der vil stige i de kommende år. Tager man den samlede værdi af aktierne i Novo Nordisk, Novozymes og andre store aktieposter, er der værdier for langt over 300 mia. kroner i Novo A/S.

Eivind Kolding brænder for at købe mere op. Men det har vist sig svært at købe op inden for medicinal- og medtech-industrien, som er hovedfokus.

»Køb af virksomheder står højt på dagsordenen i Novo. Vi vil gerne foretage nye store, direkte investeringer. Men vi må erkende, at det er svært, fordi priserne i de sektorer, som er vores kerne, er meget høje i øjeblikket. Vi har været i konkurrence med både andre farmaselskaber og kapitalfonde. Vi har været tæt på flere gange, og med lidt held kunne vi godt have investeret i en eller to større virksomheder i år,« siger Kolding.

Novo-direktøren forhandler i øjeblikket om overtagelsen af mindst ét større selskab.

»Hvis det går godt, kan vi måske allerede i løbet af de første par måneder næste år have foretaget et stort opkøb, men det kan også blive for dyrt, og så tager det længere tid,« siger Kolding.

Novo skaber 450 job med milliardinvestering i Hillerød

Novo vil gerne købe selskaber til over ti mia. kr., og pengene er så store i Novo, at sådan en investering i princippet kan laves hvert år.

Men sådan er det ikke gået. De høje priser har fået Novo til at træde på bremsen.

I den erkendelse åbner Novo nu for nye og anderledes investeringer.

For to måneder siden købte Novo sig overraskende til en status som storaktionær med over ti pct. af aktierne i cement- og mineselskabet FLSmidth. Det er første gang, Novo på den måde går ud over sin kerne, og det vil Novo gøre mere af i fremtiden, siger Kolding.

»Vi har købt os ind i FLSmidth, som vi har set som en ganske fornuftig langsigtet investering. Vi sidder på den ene side med life science, som er meget højt værdisat i øjeblikket, måske endda for højt, og så er der nogle andre industrier, som i øjeblikket ikke er de mest populære, og det er de cykliske. For en langsigtet investor som os er det en god mulighed for at gå ind,« siger Eivind Kolding.

FLSmidth er bl.a. hårdt presset af lave råvarepriser, som får de store mineselskaber rundt om i verden til at bremse investeringer, og det har ramt FLS, som i lange perioder de senere år har været under hårdt angreb fra aktiespekulanter, der har presset kursen på selskabet ned.

Gør I det ligefrem for at være med til at beskytte et selskab som FLSmidth?

»Der er ikke noget direkte beskyttelse af FLS i vores motiv til at investere, men vi falder nok over FLSmidth, fordi vi er mest komfortable ved at investere i virksomheder, vi kender, og FLSmidth er en kendt dansk virksomhed. Så vi vil nok tage et dansk udgangspunkt, hvis vi skal uden for life science,« siger Eivind Kolding og fortsætter:

»Det er en del af en samlet vurdering, at det er en dansk virksomhed, der gør det godt og har et godt navn også i udlandet. Men vi ser det primært som en god investering, hvor vi mener, at vi forstår risikoprofilen. Det spiller også ind, at vi dermed kan støtte op om en god dansk virksomhed, og det kan vi godt gøre mere af. Men det skal også investeringsmæssigt hænge sammen, det rød-hvide kommer ikke til at løbe af med os,« siger han.

Onsdag: Bjarne Graven Larsen

Med det ændrede investeringsfokus går Novo i en retning, som særlig Lego-pengetanken Kirkbi er gået i de senere år. Kirkbi har investeret sammen med både kapitalfonde og pensionskasser i forskellige konstruktioner.

»Den vej kunne vi sagtens gå, og vi har haft flere projekter af den natur, hvor vi har kigget på dem sammen med kapitalfonde. Vi ser os som et sted mellem en klassisk pensionsfond, som er relativ passiv, og en klassisk kapitalfond som er meget operationel og meget aktiv. Vi er aktive ejere, men går ikke med i maskinrummet. Det skal en stærk ledelse i den pågældende virksomhed klare,« siger Eivind Kolding.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere