Del : SMS
Berlingske Business

Novos berømmede indtjeningsmaskine taber fart

04BUSSalgsvaekst-oeger-Novo.jpg
Investorer må forvente, at det i de kommende år kommer til at gå lidt ned ad bakke med hensyn til indtjeningen hos Novo Nordisk. Årsagen er ifølge topchef Lars Rebien Sørensen, at der skal satses mere på investeringer. Arkivfoto: Niels Ahlmann Olesen

Pengene vil stadig strømme ned i Novos pengekasse, men det bliver i et andet tempo, end investorerne har været vant til. Novo Nordisk vil investere massivt i nye produkter, hvilket kommer til at gøre indhug i selskabets indtjening.

Artiklen fortsætter under annoncen

Ved første øjekast var årsregnskabet fra Novo Nordisk lidt af en festsang. Diabetes­kæmpen rundede for første gang nogensinde en omsætning på over 100 mia. kr. og fejrede begivenheden med at forære de flere end 40.000 medarbejdere aktier for flere hundrede millioner kroner. Samtidig demonstrerede Novo en overlegen evne til at tjene penge med et overskud på knap 35 mia. kr. Det svarer til, at selskabet hver eneste dag i 2015 har hevet næsten 100 mio. kr. ned i skatte­kisten.

Den interne Novo-fest rakte dog ikke ret langt ud over Bagsværd og omegn. I samme minut, regnskabet blev sendt på gaden, sendte investorerne den danske diabetes­producent helt til bunds på fondsbørsen. Og hvorfor nu det?

aaa

I halen på jubelsangen og de imponerende salgstal valgte Novo Nordisk at sænke sit langsigtede mål til indtjeningsvæksten til ti pct. mod tidligere 15 pct., og det var ikke noget, markedet brød sig om. Aktionærerne sendte Novo-aktien ned med 7,6 pct., hvilket betød, at Novo Nordisk fik barberet næsten 60 mia. kr. af sin markedsværdi.

Ramt af egen succes

Der er grundlæggende tre forklaringer på, at Novo er tvunget til at tage farten af væksttempoet.

Den første er, at selskabet ganske enkelt er blevet ramt af sin egen succes. Alene i 2015 forøgede selskabet sin markedsværdi med mere end 350 mia. kr. Med en omsætning på over 100 mia. kr. skal Novo hvert år lægge mere end ti mia. kr. på toplinjen, hvis det nye indtjeningsmål skal overholdes. Det er lidt af en mundfuld – selv for Novo Nordisk.

»Man skal bare vænne sig til, at Novo Nordisk er blevet en kolos – og det samme gælder selskabets indtjening. Novo har vokset sig så stor, at det virkelig kræver noget »bare« at vokse med ti pct. hvert år,« siger Søren Løntoft Hansen, der er senioranalytiker i Sydbank.

Smedegaard

Den næste faktor, der holder Novos indtjeningsmaskine tilbage, er selskabets stigende omkostninger. Novo har tidligere været i stand til at trække betydelige produktionsgevinster i land, men står nu over for en periode, hvor der skal investeres massivt i nye væksthåb. Selskabet har udsigt til et væld af nye produktlanceringer, hvilket er en særdeles kostbar affære.

Novo Nordisk har netop sendt fremtidshåbet Tresiba på markedet i USA. Selskabet har store forventninger til, at midlet med tiden kommer til at trække det helt store læs, når det gælder Novos fremtidige salgsvækst, og den danske virksomhed har allerede omkring 2.000 sælgere i USA, der forsøger at skubbe det nye middel ud på markedet – og der kan sagtens blive brug for flere hænder, da Novo har meldt ud, at selskabet vil sætte alle sejl for at gøre Tresiba til en succes i USA.

Novo-direktør er på vej ind i Carlsbergs bestyrelse

Samtidig har Novo Nordisk fra 2014 til 2015 øget udgifterne til sine salgs- og marke­tingsaktiviteter med mere end fem milliarder kroner. Heraf er en ikke ubetydelig del gået til at finansiere TV-reklamer i USA. På samme måde er selskabets omkostninger til forskning og udvikling strøget i vejret – dog slet ikke i samme omfang som på marketingsfronten.

Investeringer i vente

I Novos hovedkvarter i Bagsværd peger finansdirektør Jesper Brandgaard på, at dagsordenen har ændret sig.

»Når vi tidligere har kunnet løfte overskudsgraden, er det sket med værktøjer som optimeringer og effektiviseringer, og vi vil nok sige, at vi de næste fem år kommer til at have en investeringsagenda. Vi tror, at det tjener virksomheden bedst i det lange perspektiv,« siger Jesper Brandgaard.

Novo står midt i et omfattende forsknings og udviklingsprogram med større og mere komplekse studier end tidligere. Det gælder ikke mindst selskabets satsning på at levere diabetesmidler i tabletform.

aaa

Novo meldte for godt et halvt år siden ud, at selskabet går videre med et fase III-projekt med diabetesmidlet Semaglutid, der skal testes i et større studie med tusindvis af deltagere verden over. Målet er at indtage tabletmarkedet, som globalt ligger på omkring 100 mia. kr.

Novo Nordisk vil med satsningen bygge to nye fabrikker – en i USA og en i Måløv – til en samlet pris på 13 mia. kr.

På Novo-topchef Lars Rebien Sørensen kunne det lyde, som om at selskabet med sin tunge investeringsdagsorden forsøger at skabe et nyt balancepunkt, hvor hensynet til indtjeningshastigheden de kommende år bliver skubbet en anelse i baggrunden. Pengene skal i højere grad bruges på at fremtidssikre forretningen.

»Vi forventer at investere ganske betragteligt inden for alle dele af vores værdikæde: Forskning og udvikling, produktion og salg og markedsføring. Det er et spørgsmål om at optimere både den kortsigtede indtjening og den langsigtede vækst. Det er også det, der har præget vores langsigtede finansielle mål, hvor vi nu siger, at vi forventer, at vores vækst i driftsindtjeningen de næste fire til fem år vil ligge på omkring ti pct.,« siger Lars Rebien Sørensen.

Lars Rebien Sørensen, CEO på Novo, kåret til verdens bedste t

Over de seneste fem år er Novo Nordisks diabetesforretning i gennemsnit vokset med omkring 11,2 pct. om året.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere