Del : SMS
Berlingske Business

Novo vil tage Japan tilbage med Tresiba

Riis_Novo_Business
Jakob Riis, direktør for global marketing hos Novo Nordisk, forventer, at lanceringen af Tresiba i Japan forløber uafhængigt af USAs udsættelse af en godkendelse. Foto:

Novo Nordisk kan nu tage sit tunge skyts i brug i Japan i jagten på at vinde nogle af de tabte markedsandele tilbage.

Artiklen fortsætter under annoncen

Selskabet har netop forhandlet sig til rette med de japanske myndigheder om prisen på sit langtidsvirkende insulin Tresiba og kan dermed lancere inden for de kommende uger. Prisen på Tresiba ligger 4 pct. højere end prisen på Sanofis storsælgende insulin Lantus, og selv om prispræmien er noget mindre end i Storbritannien, hvor Novo gik på markedet for nogle uger siden med 60-70 pct. højere priser sammenlignet med sin forrige insulingeneration, er det et godkendt resultat.

- Vi er glade for at kunne komme i gang derude og er meget tilfredse med prispræmien. Den skal vurderes i en japansk sammenhæng, og de yderste sparsomme prispræmier, de japanske myndigheder ellers har tildelt, siger koncerndirektør med ansvar for marketing og medical affairs i Novo Nordisk, Jakob Riis til Ritzau Finans.

Med prispræmien mener Novo, at det har fået en anerkendelse af, at Tresiba har fordele sammenlignet med verdens bedst sælgende insulin, Lantus fra Sanofi. Franskmændene har igennem en årrække vundet markante markedsandele fra Novo Nordisk i Japan. Ifølge den seneste opgørelse havde Novo en andel af det japanske marked for moderne insuliner opgjort i volumen på 51 pct. mod 53 pct. i november 2011. Man skal dog kun få år tilbage, før markedsandelen nærmere var 60 pct.

- Vores ambition er at få en stærk lancering. Det er svært at kvantificere det, men vi har haft nogle vigende markedsandele i Japan, og vi håber blandt andet, at Tresiba-lanceringen kan være med til at ændre det billede, siger Jakob Riis.

Prisgodkendelsen vil tillade Novo Nordisk at lancere i Japan kort tid efter, at Tresiba officielt optages på den nationale japanske sygesikrings prislister den 22. februar.

Meldingen om de japanske myndigheders godkendelse af prisen kommer mindre end en uge, efter at den amerikanske lægemiddelstyrelse overraskende krævede flere studier af Tresiba, inden det kan komme på tale at godkende insulinet.

- Det er en isoleret sag, og det venter vi ikke får indflydelse på udrulningen, siger Jakob Riis.

Prisen for en dagsdosis Tresiba for en gennemsnitspatient ligger på cirka 6 kr. i Japan. I Storbritannien er Novo Nordisk gået på markedet med en pris for en dagsdosis på omkring 15 kr. mod godt en tier for Sanofis Lantus.

Prisen pr. ml. insulin er dog omkring en fjerdedel højere i Japan end i Europa. Til gengæld bruger en gennemsnitlig japansk diabetiker væsentligt færre enheder insulin dagligt. Forklaringen ligger i kropsvægt og følsomhed over for insulin.

Novo lancerer Tresiba i Japan i sin nyeste engangspen FlexTouch. Desuden kommer Tresiba i Penfill til flergangspen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere