Del : SMS
Berlingske Business

Novo-topchef: Salg på 200 mia. i 2020 er muligt

Lars Rebien Sørensen
Det bliver hele tiden vanskeligere for Novo Nordisk at vokse på grund af en stadigt større salgsbase. Foto:

Udsigterne til en nærmest ustoppelig vækst i diabetesmarkedet og lanceringen af en række produkter får nu administrerende direktør Lars Rebien Sørensen til at sige, at hvis Novo Nordisk fortsætter udviklingen, så er et årligt salg på 200 mia. kr. allerede i 2020 ikke urealistisk. Det skriver Børsen fredag.

Artiklen fortsætter under annoncen

- De langsigtede vækstmuligheder i Novo Nordisk er helt klart undervurderet, og jeg tror, at selskabet sagtens kan øge toplinjen med tocifrede vækstrater de næste fem-seks år, men hvad der sker derefter, er mere usikkert. Gennemsnittet i markedet estimerer en årlig vækst på 10 pct. i driftsoverskuddet de næste fem år, og det tror jeg, er for lavt, siger Michael Novod, medicinalanalytiker i Nordea Markets, til Børsen.

Det bliver hele tiden vanskeligere for Novo Nordisk at vokse på grund af en stadigt større salgsbase, men selskabet er begunstiget af væksten i diabetesmarkedet. Væksten kan også fortsætte et godt stykke tid endnu, vurderer aktieanalytikere, men for at holde væksten skal opfindsomheden i Novo Nordisk intensiveres. De seneste ti år er to nye diabetesprodukter fra Novo Nordisk kommet til, og inden for de kommende fem år skal der lanceres fem nye diabetesprodukter, hvis alt lykkes i udviklingen.

Ud over flere sundhedsreformer, så udgøres truslen mod væksten af det stigende antal selskaber, der også vil have en bid af det attraktive marked. Lars Rebien Sørensen vurderer også, at vækstbilledet i USA kan blive forskubbet ved en reform, hvor lægemiddelmarkedet ikke går fri, skriver Børsen.

/ritzau/FINANS

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere