Del : SMS
Berlingske Business

Novo stod også skoleret i Europa

Novo
ARKIVFOTO af Novo Nordisk Foto:

Det amerikanske system med offentlige eksperthøringer i forbindelse med godkendelse af ny medicin er speciel. Men Novo Nordisk har også måttet stå skoleret i EU.

Artiklen fortsætter under annoncen

At riste medicinalselskaber over en sagte ild ved en offentlig eksperthøring, når de vil have godkendt en ny medicin, er en amerikansk specialitet, som bunder i traditioner og i, at den amerikanske lægemiddelmyndighed FDA lever i en verden, hvor alt bliver endevendt, og hvor græsrødder og tusindvis af advokater står klar i kulissen. Men det er ikke ensbetydende med, at medicinalselskaber ikke også må stå skoleret over for eksperter i de mere lukkede systemer i EU og Japan.

Det fortæller Novo Nordisks koncerndirektør med ansvar for forskning og udvikling, Mads Krogsgaard Thomsen, der har snart 20 års erfaring med at få godkendt lægemidler verden over.

Mindre show

»Europa har udviklet et meget effektivt og professionelt godkendelsessystem. Men selv om der ikke er offentlige høringer som i USA, skal man ikke tro, at der er »free lunch«. Da et europæisk medicinagenturs stående ekspertkomité skulle komme med sin anbefaling af Tresiba, blev de pludselig bange for, at patienterne skulle blive forvirrede af, at man kan få Tresiba i to forskellige doser, U100 og U200. Det var bange for, at patienterne kunne komme til at tage en overdosis,« fortæller Mads Krogsgaard Thomsen og løfter dermed lidt af sløret for, hvad der sker bag kulissen i den europæiske godkendelsesproces.

»For at få klarhed over spørgsmålet indkaldte de 25 læger og sygeplejersker til et dagslangt møde i London, hvor Novo Nordisk gennemgik, hvorfor der ikke er risiko for fejldosering, og de var enige. Det foregik på et videnskabeligt grundlag, og fordi det ikke var offentligt, var det ikke i samme grad præget af show og politik, som de amerikanske høringer kan være,« siger Mads Krogsgaard Thomsen.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere