Del : SMS
Berlingske Business

Novo ser ud til at vinde markedsandele fra Eli Lilly

En skuffende udvikling for amerikanske Eli Lilly inden for salg af diabetesmidler kan meget vel været et udtryk for, at den danske medicinalgigant Novo Nordisk vinder markedsandele.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det vurderer Sydbanks medicinalanalytiker Søren Løntoft Hansen over for Ritzau Finans.

Eli Lillys bedstsælgende diabetesmiddel Humalog omsatte i fjerde kvartal for 616,0 mio. dollar, hvilket var 7 pct. lavere end i samme periode sidste år og noget under markedets forventninger på 663,3 mio. dollar ifølge Bloomberg. Samtidig faldt selskabets salg inden for human insulin, Humulin, med 1 pct. til 343,0 mio. dollar.

- Det virker, som om at Novo Nordisk tager markedsandele fra både Eli Lillys Humalog og Humulin, siger Søren Løntoft Hansen til Ritzau Finans i en kommentar til regnskabet.

Eli Lilly uddyber, at salget af Humalog i USA faldt hele 19 pct. til 331,6 mio. dollar, hvilket var drevet af lavere salgspriser som følge af øgede offentlige og kommercielle rabatter. Sydbank-analytikeren vurderer, at det skyldes, at Eli Lilly simpelthen ikke har fået hensat nok til rabatter i løbet af året, og at det så rammer dem i fjerde kvartal.

- Jeg tror ikke, det er noget strukturelt i sektoren, som giver umiddelbar anledning til panderynker i forhold til Novo Nordisk, siger Søren Løntoft Hansen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere