Berlingske Business

Novo ser stadig store vækstmuligheder i USA

Novo Nordisk ser fortsat store vækstmuligheder på det amerikanske marked.

Det fortæller koncerndirektør med ansvar for driften i Novo Nordisk Kåre Schultz tirsdag på en velbesøgt kapitalmarkedsdag på selskabets kursuscenter i Hillerød.

»I USA er vi meget glade for udviklingen de sidste 10 år. Vi er ikke færdige endnu, men vi er kommet langt,« fortæller Kåre Schultz.

Han kan glæde sig over, at Novo er gået fra at være en ret ukendt spiller i USA til nu at være markedsleder med en markedsandel af det totale diabetesmarked målt i værdi på 29 pct. Og ambitionerne stopper ikke her.

»Hvis vi gør det godt, tror vi, at det kan øges til 45 pct. eller måske mere,« siger Kåre Schultz.

Blandt vækstmotorerne bliver Novos GLP-1-middel Victoza, der sidder på 7 pct. af markedet målt i værdi, men under 2 pct. af recepterne. Samtidig vinder Novos moderne insuliner markedsandele.

Novos langtidsvirkende insulin Levemir har vundet 4 pct.point de seneste to år og sidder på over 20 pct. af markedet målt i volumen, mens Sanofis Lantus sidder på resten. Novos hurtigtvirkende insulin Novolog har ligeledes vundet 4 pct.point og har dermed udbygget sit markedslederskab. Endelig er insulinmixet Novomix gået hele 6 pct.point frem.

Ser man på Victozas præstationer, så er det blandt de mest succesfulde, når der alene ses på de nye diabetesmidler. De tæller udover GLP-1-midler som Victoza, diabetespiller i SGLT-2 og DPP-4 segmentet, og her er Victoza-salget siden lanceringen gradvist øget til 19 pct. af markedet målt i værdi.

Her kan du følge Novo Nordisks kapitalmarkedsdag live.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

I øjeblikket er der ikke tegn på, at inflation i Europa vil bide sig fast i de kommende år, fortæller investeringsdirektør Henrik Olejasz Larsen fra Sampension. Billedet ser lidt anderledes ud i USA,...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen