Del : SMS
Berlingske Business

Novo-rival opgiver inhalerbar insulin

Novo Nordisks franske rival Sanofi har opgivet at få succes med markedsføringen af det inhalerbare insulin Afrezza og har tirsdag leveret rettighederne tilbage til sin amerikanske partner Mannkind.

Artiklen fortsætter under annoncen

Sanofis talsmand Jack Cox oplyser i en mail til Bloomberg News, at beslutningen skal ses i lyset af, at Afrezza aldrig levede op til selv beskedne forventninger til salget. Omsætningen af Afrezza, der blev markedsført i USA, udgjorde da også blot 5 mio. euro i årets første ni måneder.

Beslutningen kommer ikke bag på analytiker i Piper Jaffray Joshua Schimmer, der allerede i august forudså, at Sanofi kunne levere rettighederne tilbage tidligt i 2016, hvis ikke recepttallene begyndte at vokse.

Mannkind skriver i en meddelelse, at det nu vil overveje de strategiske muligheder for Afrezza. Risikoen er ifølge Piper Jaffray, at Mannkind går konkurs, hvilket også afspejlede sig i reaktionen på aktiemarkedet tirsdag, hvor Mannkind faldt med 48 pct. til 0,7476 dollar.

Den canadiske storbank Royal Bank of Canada vurderer ifølge Bloomberg News, at Mannkind løber tør for penge i 2016, hvis ikke der tilføres nye midler.

Det er langt fra første gang, at medicinalselskaberne opgiver at gøre inhalerbar insulin til en succes.

Novo Nordisk arbejdede for år tilbage med inhalerbar insulin, men skrinlagde projektet, efter Pfizer i 2007 måtte trække sit inhalerbare insulin Exubera på grund af svigtende salg og bivirkninger. Også det amerikanske medicinalselskab Eli Lilly har forsøgt at udvikle inhalerbar insulin, men droppede projektet efter Pfizers flop.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere