Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Novo-rival har succes med diabetespille og spår yderligere vækst

BRITAIN-PHARMA-BUSINESS-ASTRAZENECA
Arkivfoto. Foto:

Novo Nordisks svensk-britiske konkurrent Astrazeneca har markant fremgang med sin diabetespille, Farxiga, og spår midlet en generelt lovende fremtid.

I første kvartal voksede salget af Farxiga med 25 pct. i lokal valuta til 207 mio. dollar.

- SGLT-2-klassen vandt markedsandele fra andre former for medicin mod type 2-diabetes, og det har også potentiale til at tage yderligere markedsandele baseret på præsentationer ved videnskabelige konferencer af dokumentation fra den virkelige verden tilvejebragt med CVD-REAL-studiet, skriver Astrazeneca i sin kvartalsmeddelelse.

Novo Nordisk

Medicinalskabet henviser dermed til en sammenstilling af anonymiserede patientdata fra 300.000 patienter i seks lande, der viser, at diabetespillerne reducerer risikoen for alvorlige hjerte-kar-problemer. Konklusionerne fra studiet blev præsenteret på en konference i sidste måned.

Undersøgelsen viser ifølge Astrazeneca, at behandlingen med SGLT-2-hæmmere reducerede risikoen for hospitalsindlæggelse på grund af hjertesvigt med 39 pct. sammenlignet med anden form for diabetesmedicin. Risikoen for dødsfald blev samtidig reduceret med 51 pct.

Blandt patienterne havde omkring 87 pct. ikke tidligere haft hjerte-kar-problemer. Næsten 42 pct. af patienterne fik Farxiga, mens næsten 52,7 pct. fik Johnson & Johnsons SGLT-2-hæmmer, Invokana. 5,5 pct. af patienterne fik Jardiance fra Eli Lilly og partneren Boehringer Ingelheim.

18BUSNovo-Nordisks-nye-insu.jpg

LILLY OG BOEHRINGER ER I SPIDSEN

Tidligere har alene Boehringer og Eli Lilly vist hjerte-kar-beskyttende egenskaber med deres pille Jardiance, og har som de eneste fået lov af den amerikanske og europæiske lægemiddelstyrelse til at markedsføre, at diabetespillen også reducerer risikoen for hjerte-kar-død hos voksne patienter med type 2-diabetes.

Også Astrazeneca og Johnson & Johnson er dog på vej med specifikke hjerte-kar-studier af deres SGLT-2-midler, der om alt går vel kan føre til lignende markedsføringstilladelser. Johnson & Johnson ventes at kunne præsentere data fra et hjerte-kar-studie allerede i år, mens resultaterne fra Astrazenecas hjerte-kar-studie med Farxiga ventes i 2019.

For Novo kan konkurrencen fra SGLT-2 tage toppen af væksten for selskabets injektionsbaserede diabetesmidler Victoza og insulinpræparater, vurderer analytiker i Sydbank Søren Løntoft Hansen.

- SGLT-2 er en lægemiddelklasse, som i højere grad konkurrerer med andre tabletter. Men når det er sagt, så kan de hjerte-kar-mæssige fordele forsinke patienternes start på GLP-1 og insulin, især hvis det viser sig, at der i forhold til hjerte-kar-fordelene er tale om en hel klasseeffekt, siger Søren Løntoft Hansen.

11BUSLars-Fruergaard-Joerge.jpg

Han peger på, at patienterne dog under alle omstændigheder på sigt vil få brug for mere potente blodsukkersænkende midler, som GLP-1 og insulin.

Samtidig har også Novo Nordisk tidligere vist hjerte-kar-beskyttende egenskaber med sine diabetesmidler Victoza og Semaglutid, der tilhører en anden lægemiddelklasse kaldet GLP-1. Novo har ansøgt lægemiddelmyndighederne i USA og Europa om tilladelse til at markedsføre hjerte-kar-fordelen med Victoza og venter en tilbagemelding fra de amerikanske myndigheder senere i år.

Generelt har patienter med type 2-diabetes to til tre gange større risiko for hjertesvigt og en øget risiko for blodpropper og slagtilfælde. Omkring halvdelen af alle dødsfald blandt type 2-diabetikere skyldes hjerte-kar-sygdom.

/ritzau/FINANS

Patienter i USA sagsøger Novo Nordisk for priskartel

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen