Del : SMS

Novo-pengetank slår indtjeningsrekord

BM
»Vi er særdeles tilfredse med resultatet i 2015, hvor vores investeringer både inden for og uden for Novo Gruppen har nået et nyt niveau,« skriver Novo A/S' arbejdende bestyrelsesformand Sten Scheibye i en regnskabsmeddelelse. Foto:

Der er godt nyt til den offentlige forskning i Danmark og Norden. Novo Nordisk Fondens investeringsselskab har scoret kassen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Novo A/S, der blandt andet er storaktionær i de børsnoterede selskaber Novo Nordisk, Novozymes og NNIT, kom ud af 2015 med et rekordresultat på 14,8 milliarder kr., hvilket er 1,4 milliarder bedre end året før.

Fremgangen er først og fremmest drevet af investeringer i en stribe life-science-selskaber uden for Novo-familien. I denne kategori er indtjeningen sidste år vokset med 1,2 milliarder kr. til 8,5 milliarder kr.

b

Afkastet fra Novo Nordisk, Novozymes og NNIT er sidste år vokset med 600 mio. kr. til 4,2 milliarder, mens resultatet af de finansielle investeringer er faldet med 300 mio. kr. til 2,9 milliarder.

»Vi er særdeles tilfredse med resultatet i 2015, hvor vores investeringer både inden for og uden for Novo Gruppen har nået et nyt niveau,« skriver Novo A/S' arbejdende bestyrelsesformand Sten Scheibye i en regnskabsmeddelelse.

10BUSEivind-Kolding-2-14144.jpg

Det stærke resultat kommer Novo Nordisk Fonden til gode, og dermed den offentlige forskning i Danmark og det øvrige Norden.

Den samlede værdi af aktiverne i Novo A/S voksede sidste år med hele 48 pct. fra 254 milliarder til 377 milliarder kr., hvoraf den største del på godt 100 milliarder skyldes stigninger i aktiekurserne of Novo Nordisk og Novozymes.

Onsdag: Bjarne Graven Larsen

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere