Del : SMS
Berlingske Business

Novo kan miste "kæmpe konkurrencefordel"

pix-novon
Medicinen er klar - men amerikanerne er ikke parate til at godkende den. Her et billede fra Novo Nordisks laboratorier. Foto:

Et af de største problemer ved den forsinkelse, de amerikanske myndigheder har skabt for Novo Nordisks nye medicin, er, at konkurrenterne kan sætte sig på markedet.

Artiklen fortsætter under annoncen
Novo Nordisks konkurrenter risikerer at sætte sig solidt på det nordamerikanske marked, før den danske medicinalkoncern får sine egne midler Tresiba og Ryzodeg i handlen. Det vurderer Alm. Brand-analytikeren Michael Friis Jørgensen over for Berlingske Business.

Søndag måtte Novo Nordisk-ledelsen notere sig et alvorligt tilbageslag, efter de amerikanske sundhedsmyndigheder FDA meddelte, at Novo Nordisk skal gennemføre en række forsøg, der kan udskyde lanceringen i USA i årevis.

Den slags forsinkelser er dybt problematiske, når de sker på markedet for diabetesmedicin, der er præget af hård konkurrence - blandt andet i form af Sanofi-Aventis' Lantus.

"Der kan nå at komme konkurrerende produkter på markedet, så Novo mister en kæmpe konkurrencefordel - og Novo ved ikke rigtigt, hvordan de skal agere, når der sandsynligvis kommer konkurrence fra Lantus i 2015. Det er et alvorligt problem at blive så forsinket for Novo," siger Michael Friis Jørgensen.

Tresiba og Ryzodeg er allerede godkendt i EU og Japan, og det er naturligvis en fordel for Novo Nordisk. Men man kommer ikke uden om, at USA-afvisningen er et alvorligt tilbageslag for virksomheden - og det skyldes størrelsen af det amerikanske marked og indbyggernes købekraft.

"Før det her, havde vi regnet med, at op til 70 procent af salget skulle komme fra USA. Alle andre markeder er presset på økonomien - det vil sige, at man ikke er villige til at betale mere for det her stærkere middel. Derfor er USA så utroligt væsentlig," siger Alm. Brand-analytikeren og tilføjer:

"Og det handler ikke bare om Tresiba og Ryzodeg. Det handler også om, at man jo også har blandingsprodukter på vej. De bliver også ramt."

Når det kommer til risikoen for, at Novo Nordisks medicin simpelthen bliver afvist af de amerikanske myndigheder, så tager Alm. Brand-analytikeren dog sagen med ro. Det ser ud til, at der er tale om forsinkelser - ikke permanente blokeringer.

"Senest vi havde et eksempel med Novo - med midlet Victoza - hvor der var problemer i pipelinen med frygt for kræftrisiko, frygtede vi, at midlet simpelthen ikke ville komme på markedet. Det tror vi ikke i dette tilfælde," siger Michael Friis Jørgensen til Berlingske Business.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere