Del : SMS
Berlingske Business

Novo har store håb for insulin-pillen

Novo_Krogsgaard_Business
"Jeg tror, de fleste i industrien mener, at det her er for svært, og at vi må være nogle lalleglade optimister ude i Bagsværd. Men det mener vi nu ikke, at vi er," siger Novo Nordisks direktør for forskning Mads Krogsgaard Thomsen. Foto:

Novo Nordisk er tæt på at tage endnu et skridt fremad i arbejdet mod den hellige gral - insulin eller GLP-1 i tabletform.

Artiklen fortsætter under annoncen

I dag tager diabetikerne insulin og GLP-1-analoger via injektion, og det vil af bekvemmelighedsgrunde, og for at undgå nålen, være en kæmpe fordel for patienterne i stedet at kunne tage midlerne i tabletform. Dertil kommer muligheden for at vinde en del af markedet fra diabetespillerne.

Novo Nordisk har derfor igennem de senere år forsket stadig mere i området og har foreløbigt seks forskellige tabletter med enten insulin eller GLP-1 i den første kliniske udviklingsfase. Allerede næste år venter forsknings- og udviklingsdirektør Mads Krogsgaard Thomsen dog, at der vil blive skruet yderligere op for udviklingsindsatsen.

- Vores håb er, at vi i 2013 kan kommunikere, at vi er klar til at starte fase 2 med en GLP-1-tablet. Året efter kan det forhåbentligt komme på tale at sende en insulintablet i fase 2, forklarer Mads Krogsgaard Thomsen under et presseseminar.

Udviklingen af GLP-1 og insulin i tabletform har været betegnet af Novo Nordisk som den hellige gral. Det skyldes, at det er en meget stor opgave at udvikle. Blandt andet skal midlet pakkes ind i en tilstrækkelig stærk tablet, således at medicinen kan optages i blodbanen uden at blive ødelagt af mavesyre, når tabletten passerer mavesækken.

Samtidig har Novo Nordisk måttet arbejde på et bærersystem, der sikrer, at proteinet kan passere tarmens barriere, der normalt sikrer, at fremmede proteiner ikke kan komme ind i blodbanen.

- Jeg tror, de fleste i industrien mener, at det her er for svært, og at vi må være nogle lalleglade optimister ude i Bagsværd. Men det mener vi nu ikke, at vi er, siger Mads Krogsgaard Thomsen.

Han mener tværtimod, at oddsene for, at Novo Nordisk på sigt får en af sine GLP-1 eller insulintabletter på markedet, er steget fra et meget lavt niveau for en håndfuld år tilbage til at være tættere på 50-50.

- Og jeg vil nok mene, at det mest realistiske i forhold til at få verdens bedste tabletbehandling, er med de orale GLP-1'ere. For med insulinbehandling vil det altid være sådan, at hvis det svinger for meget, så kan du få hypoglykæmi (et for lavt blodsukker, red). Med GLP-1 får man vægttab og den største risiko er kvalme og værste fald opkast. Så en oral GLP-1 er nok lige så meget den hellige gral for mig, som oralt insulin, forklarer Novo-direktøren.

Han har økonomisk stor slagkraft bag programmet. Hvert år bruger Novo Nordisk mere end 1 mia. kr. på tabletprogrammet. Et kommende fase 2 program med en af diabetestabletterne vil omfatte omkring 500 patienter.

Hos Sydbank ser Novo-analytiker Søren Løntoft Hansen et interessant markedspotentiale for en mulig GLP-1 i tabletform.

- Hvis det lykkes, bliver man jo direkte konkurrerende med især DPP-4 hæmmerne - men med bedre effekt og vægtreducerende effekt, hvor DPP-4 hæmmerne er vægtneutrale, siger Søren Løntoft Hansen til Ritzau Finans.

Han tilføjer, at DPP-4 hæmmerne sidste år solgte for over 5 mia. dollar og det tal er kraftigt voksende med vækstrater på 25-30 pct. om året.

- Så man bliver direkte konkurrerende med et særdeles stort marked, hvor man, efter min vurdering, vil være i stand til at tage en relativ stor andel, siger analytikeren.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere