Del : SMS
Berlingske Business

Novo ét år fra milliardsalg af fedmemiddel

Novo Nordisks forkningsdirektør Mads Krogsgaard Thomsen.
Novo Nordisks forkningsdirektør Mads Krogsgaard Thomsen. Foto:

Hvis alt går, som det skal, forventer forskningsdirektør Mads Krogsgaard Thomsen at have Novos første fedmemiddel klar til salg i sidste kvartal 2014 i USA. Ifølge Krogsgaard har liraglutid blockbuster-potentiale.

Artiklen fortsætter under annoncen

Novo Nordisk har i dag indsendt ansøgning til både de europæiske og de amerikanske lægemiddelmyndigheder om godkendelse til at markedsføre Bagsværd-virksomhedens første fedmemiddel, som indtil videre lyder det lidet mundrette navn liraglutid.

Forskningsdirektør Mads Krogsgaard Thomsen siger til Berlingske, at han forventer at Novo Nordisk kan starte markedsføringen af liraglutid i USA i sidste kvartal af 2014 og i Europa i første kvartal af 2015. "Hvis alt går vel med godkendelsesproceduren, så er det tidsrammen," siger han.

Den forholdsvis korte behandlingstid hos myndighederne skyldes, at liraglutid allerede er godkendt til behandling af diabetes i en mindre dosis. "I USA er behandlingstiden ti måneder, så en gang i sidste kvartal næste år, hvis alt går, som vi håber," siger Mads Krogsgaard Thomsen.

Victoza

Mads Krogsgaard Thomsen lover, at Novo Nordisk snarest offentliggør et mere populært navn på det nye lægemiddel, men indtil videre er det altså en hemmelighed, hvad Novos nye kommende milliardsællert skal hedde.

Liraglutide markedsføres ikke overfor den typiske dansker, som evig og altid kæmper med tre-fem overflødige kilo. Nej, liraglutide er målrettet mod svært overvægtige mennesker med body mass index på 35.

"Det vil sige, at der er tale om mænd, som vejer over 150 kg og kvinder, der vejer over 100 kg," siger Mads Krogsgaard Thomsen. "Det er mennesker, der er så fede, at de typisk pådrager sig forskellige sygdomme som sukkersyge eller søvnapnø, hvor de 30-40 gange i timen ikke trækker vejret og får iltmangel og hjertet tager skade, og levetiden bliver nedsat med ti-femten år."

Han vil ikke ud med noget konkret beløb for det forventede salg, men slår fast, at Novo Nordisk venter, at liraglutide har block buster potentiale, det vil sige, at forventningen er, at lægemidlet sælger for over en milliard dollars om året.

novo

Mads Krogsgaard Thomsen er nærmest stakåndet og særdeles hurtigt snakkende i sin begejstring for liraglutide, og han lægger ikke skjul på, at holdningen i Novo Nordisk-ledelsen er, at liraglutide vil slå andre fedmemidler af banen.

"Det har været en kirkegård af fedmepræparater, som har været sendt på markedet, men som er trukket tilbage igen. Det skyldes, at fedmepræparaterne ikke har været naturlige fedmepræparater. Det har været noget ren og skær kemi, hvor forskere har været inde og lave lægemidler mod depression eller epilepsi, og så har de prøvet at se, om det virkede på fedme. Det vil sige, at det har været produkter med alle mulige bivirkninger," siger Mads Krogsgaard Thomsen.

"Jeg kan godt sige med hånden på hjertet, fordi vi kender vores data så godt: Liraglutide har ingen bivirkninger i hjernen og ingen bivirkninger i kredsløbet, og det er nok, fordi det er et naturligt hormon, som styrer vores appetit. Det betyder, at vi forskningsmæssigt står stærkere end andre. Fordi det er det stof, som kroppen selv bruger til at styre appetitten."

"Jeg vil vove at påstå, at der er et kæmpestort uopfyldt behov for effektiv vægtkontrol. Andre lægemidler mod fedme har enten ikke virket, eller også har det haft for mange bivirkninger. Så hvis vi nu er så dygtige, som vi tror vi er, og myndighederne og lægerne er enige med os om det, så er vores ambition fremover at kunne forebygge type 2 diabetes, og måden at gøre det på, er at styre folks overvægt. det er måden, man gør det på," siger Novo Nordisks forskningsdirektør.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere