Del : SMS
Berlingske Business

Novo-boss: Vi vil skære igennem diabetes-støjen

Novo-direktør er på vej ind i Carlsbergs bestyrelse
Overskrift
»Jeg kan kun sige, at den generelle opfattelse på markedet er, at produktet er et overlegent basalt insulin. Så nu er det et spørgsmål om, at vi skal skære igennem støjen i diabeteslandskabet i USA og sikre, at vi får patienterne til at vælge produktet,« siger Lars Rebien Sørensen på en telekonference. Foto:
 

Novo Nordisks vækstudsigter knytter sig i høj grad til fremtidshåbet Tresiba, som selskabet rullede ud på et amerikanske marked i januar. Hvis Tresiba skal blive en succes, skal Novo være i stand til at skære igennem »diabetesstøjen« i USA, siger Lars Rebien Sørensen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Novos væksthåb Tresiba er et af det danske selskabs hjørnesten, når det gælder kampen om at vinde markedsandele i den benhårde konkurrence på det globale diabetesmarked. Novo Nordisk-topchef Lars Rebien Sørensen melder onsdag morgen om en problemfri udrulning af Tresiba i USA i januar og slår fast, at det nu gælder om, at Novos salgsstyrke skal smøge ærmerne op.

»Jeg kan kun sige, at den generelle opfattelse på markedet er, at produktet er et overlegent basalt insulin. Så nu er det et spørgsmål om, at vi skal skære igennem støjen i diabeteslandskabet i USA og sikre, at vi får patienterne til at vælge produktet,« siger Lars Rebien Sørensen på en telekonference.

aaa

Novo-bossen har tidligere slået fast, at selskabet har sat store summer af til promovere det nye væksthåb i USA. Samtidig vil Novo sælge Tresiba til en højere pris, end konkurrenterne tager for deres midler.

Mens håbet for Novos Tresiba i USA altså blomstrer, er det endegyldigt slut med Novo Nordisks væksthåb i Tysland. Novo har længe ligget i stejle prisforhandlinger med de tyske myndigheder og har nu definitivt besluttet at trække produktet fra markedet.

»Novo Nordisk har i januar 2016 indstillet distributionen af Tresiba i Tyskland som følge af det negative udfald af prisforhandlingerne med den nationale sammenslutning af lovpligtige sygekasser,« skriver Novo Nordisk i sit regnskab.

Tresiba

Allerede i juli sidste år varslede Novo Nordisk, at Tresiba ville blive trukket af markedet i Tyskland. Siden kom det i forbindelse med selskabets kapitalmarkedsdag i november frem, at armlægningen med de tyske myndigheder stadig kørte på fuld tryk, men nu er det altså slut med Tresiba i Tyskland.

En anelse hengemt på side 21 i årsregnskabet og rubriceret under termen »øvrigt« løfter Novo Nordisk sløret for, at selskabet agter at prøve kræfter med en helt ny sygdomstype. Den nye satsning går ud på, at Novo vil udvikle et lægemiddel til sygdommen fedtlever. Det vil potentielt kunne åbne nye muligheder for et hidtil uopdyrket milliardmarked.

Lars Rebien Sørensen, CEO på Novo, kåret til verdens bedste t

»Klinisk fase 2-program med semaglutid til behandling af NASH ventes påbegyndt i 2016 Novo Nordisk planlægger at påbegynde et klinisk fase 2-program i 2016 med semaglutid doseret én gang dagligt til behandling af leversygdommen ikke-alkoholisk steatohepatitis (NASH). Planerne er baseret på de positive resultater fra et studie gennemført af uafhængige forskere med liraglutid 1,8 mg indenfor NASH. Novo Nordisk forbereder sig p.t. til drøftelser med relevante regulatoriske myndigheder forud for påbegyndelse af studiet,« skriver Novo Nordisk i regnskabet.

Novo

Business TV: Novo Nordisk frusterer investorerne

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere