Del : SMS
Berlingske Business

Novo-boss: Tresiba gør ondt på fransk konkurrent

Novo
Novo Nordisk lancerer i begyndelsen af 2016 sit nye væksthåb Tresiba i USA. Foto:

Novo Nordisks franske konkurrent Sanofi har nedjusteret sine forventninger til diabetessalget de næste tre år. Novo-boss Lars Rebien Sørensen mener, at franskmændene vil slå sig på det danske selskabs væksthåb, Tresiba.

Artiklen fortsætter under annoncen

Franske Sanofi ser dystert på udviklingen i selskabets diabetesforretning de kommende tre år. På en telekonference torsdag morgen afviser Novo-boss Lars Rebien Sørensen at gå nærmere ind i den franske konkurrents problemer, men fastslår, at Novo Nordisks væksthåb, Tresiba, er med til at gøre livet surt for franskmændene.

»Det reflekterer, at Tresiba kommer på markedet. Vi mener, at det er overlegent produkt i forhold til Lantus. Sanofi bliver presset både fra den generiske og innovative side, så det er sandsynligvis derfor, at deres forventninger ser en smule negative ud,« siger Lars Rebien Sørensen.

Tresiba er produktnavnet for insulin degludec, der er en ny generation af basale insulinanaloger med ultralang virkningsvarighed til dosering en gang dagligt.

For franske Sanofi har Lantus længe været den store indtjeningsmaskine og er fortsat verdens mest solgte diabeteslægemiddel, men midlet er nu løbet af patent. Det betyder, at salget af Lantus under alle omstændigheder vil blive hårdt ramt.

Novo Nordisk..

Novo Nordisk planlægger at lancere Tresiba i USA i begyndelsen af året og har allerede sat mange penge af til at promovere det nye væksthåb. Og der bliver ikke givet ved dørene, når produktet kommer på salgshylderne på verdens største lægemiddelmarked.

»Vi kommer ikke til at give store rabatter for at få meget hurtig adgang til det amerikanske marked,« siger Lars Rebien Sørensen.

Novo-bossen anerkender, at udrulningen af Tresiba i USA vil ramme andre produkter i den danske diabeteskæmpes portefølje, hvilket betyder, at der vil ske en kannibalisering af væksten for især Levemir.

»Nogle af de patienter, der kommer på Tresiba, vil komme fra Levemir. Vi tror fortsat, at der vil være vækst i Levemir i USA, men den vil være mindre, end vi har set i de seneste kvartaler,« siger Lars Rebien Sørensen.

BM

Omkostningerne til lanceringen af Tresiba i USA vil med stor sandsynlighed lægge en dæmper på væksten i Novos driftsresultat for 2016.

Novo Nordisks forventninger til salgsvæksten i 2015 ligger på 7-9 pct. i lokale valutaer, mens selskabets mål for 2016 er en anelse mere luftige med et mål om en salgsvækst på 5-9 pct.

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere