Del : SMS
Berlingske Business

Novo-aktien dykker på dårlig hukommelse

Lars
Lars Rebien Sørensen var i sit selvsikre hjørne, da Novo Nordisk torsdag fremlagde sit regnskab for tredje kvartal. Foto:

Trods en bugnende bundlinje på 8,4 mia. kr. for årets tredje kvartal placerer Novo Nordisk-aktien sig i nederste halvdel af eliteindekset med et fald på over tre pct. Faldet er forventet og skyldes markedets dårlige hukommelse, mener Nordeas medicinalanalytiker.

Artiklen fortsætter under annoncen

Novo Nordisk tjente næsten 250 mio. kr. mere end forventet i årets tredje kvartal, men aktien dykker alligevel med over tre pct torsdag eftermiddag. Diabeteskæmpens aktie tynges af, at selskabets forventninger til 2016 er en anelse løse i kanten med et mål om en salgsvækst på fem til ni pct.

Det er dog efterhånden blevet en tradition, at markedet sender Novo-aktien ned i forbindelse med selskabets regnskab for tredje kvartal, hvor Novo Nordisk har for vane at lægge et særdeles forsigtigt bud ind på udviklingen for det kommende år.

qqq

»Novo-aktien dykker næsten altid på tredje kvartal, fordi selskabet kommer med nogle foreløbige forventninger, som altid er forsigtige. Det tror jeg ikke rigtigt, at markedet har lært. Jeg synes, at Novo indleder på en pæn base og med en mulig upside. Jeg tror, at der ligger en buffer på omkostningssiden i 2016,« siger Nordeas medicinalanalytiker, Michael Novod.

I minutterne før Novo Nordisks regnskab røg på gaden torsdag morgen, skruede det danske selskabs franske konkurrent Sanofi ned for sine forventninger til salget af diabetesprodukter. Sanofi vurderer, at faldet vil blive på mellem fire og otte pct. frem mod 2018.

Den franske pessimisme kan dog på ingen måde aflæses af de signaler, som Novo-topchef Lars Rebien Sørensen afleverede til markedet. Novo-bossen var særdeles tilbagelænet og forudså, at Sanofi ville slå sig på Novos nye væksthåb, Tresiba.

Ifølge Michael Novod skyldes det franske sortsyn i høj grad problemer, som er knyttet specifikt til Sanofi og ikke til diabetesmarkedet som helhed.

Lars Rebien Sørensen, CEO på Novo

»En stor del af det er meget Sanofi-specifikt. Der er mere konkurrence på markedet, men den konkurrence kommer jo også fra Novo Nordisk. Det ser vi med Tresiba og lanceringen af Xultophy i Europa og senere i USA. Sanofi har ikke og får heller ikke nogen væsentlig GLP-1 i den kommende tid, så på den måde giver det meget god mening,« siger Michael Novod.

Nordeas analytiker er ikke i tvivl om, at Novo Nordisk sammen med amerikanske Eli Lilly lige nu står stærkest på det globale diabetesmarked. Og derfor mener han også, at Lars Rebien Sørensen har en vis bund under sin selvsikkerhed.

Novo

»Der er et voksende marked i øjeblikket. Og Novo og Eli Lilly har de bedste produkter. Og som i mange andre industrier, så vinder de virksomheder, der har de bedste produkter. Og hvis man står med de bedste produkter i et voksende marked, så kan man godt tillade sig at være en lille smule fortrøstningsfuld i forhold til, at fremtiden ser nogenlunde ud,« siger Michael Novod.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere