Del : SMS
Berlingske Business

Medicinalindustrien vil have sin egen minister

21BUSNovo-Nordisk-fik-overs.jpg
Ifølge en analyse fra branchesammenslutningen Medicon Valley Alliance udgjorde skattebetalingerne fra de danske medicinal- og biotekselskaber i 2013 godt 14,5 milliarder kroner. For eksempel betaler en privatansat i life science-sektoren i gennemsnit 223.000 kroner i skat om året, hvilket er cirka 75 procent mere end gennemsnittet for alle øvrige beskæftigede. Foto: Søren Bidstrup

Hvis danske medicinalselskaber skal fortsætte eksporteventyret og også i fremtiden holde globale konkurrenter i skak, er regeringen nødt til at satse mere målrettet på life science-branchen. Medicinalindustriens brancheorganisation vil have statsminister Lars Løkke Rasmussen på banen.

Artiklen fortsætter under annoncen

De danske biotek- og medicinalselskaber mangler en minister, der arbejder målrettet for at styrke branchens vilkår, så Danmark vil være i stand til at udklække et nyt Novo Nordisk.

Sådan lyder budskabet fra medicinalindustriens brancheorganisation, Lægemiddelindustriforeningen, der peger på, at en lang række andre tunge eksporterhverv råder over egne ministre. Det er en luksus, som medicinalbranchen må kigge langt efter, lyder det.

Diabetesmiddel mindsker hjerterisiko: Novo-kurs i vejret

»Andre sektorer som landbruget, byggeriet, søfarten og energisektoren har deres egne ministerier, som kan tale deres sag og sikre fremdriften. Vi kommer ikke her og beder om en masse penge. Vi beder om, at der er opmærksomhed på branchen i statsadministrationen, at der sættes ambitioner, og at der er politisk fokus på, hvad branchen har brug for for fortsat at kunne skabe vækst og beskæftigelse,« siger koncern­chef i Lægemiddelindustriforeningen Ida Sofie Jensen.

Oplæg til statsministeren

Brancheforeningen har afleveret et oplæg til både statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) og erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen (V), hvor organisationen understreger, at der er brug for, at regeringen trækker i arbejdstøjet og formulerer en ambitiøs strategi for, hvordan Danmark bliver et førende land inden for life science.

Ida Sofie Jensen mener, at sagen har så afgørende betydning, at statsminister Lars Løkke Rasmussen bør sætte sig for bord­enden og sikre, at der bliver udarbejdet en konkret og sammenhængende erhvervsstrategi for den danske life science-industri.

»Når statsministeren sætter sig for bordenden, ved vi, at det virker. Det giver en enorm synlighed, fordi statsministeren med sin tilstedeværelse og rolle som manden for bordenden vil vise, at det her er vigtigt for Danmark. Det er ret simpelt. Når statsministeren siger, at der skal ske noget, så sker der noget,« siger Ida Sofie Jensen.

Koncernchefen peger på, at det gav genlyd i det meste af Europa, da den britiske premierminister David Cameron i 2011 præsenterede en tiårig regeringsstrategi for life science-branchen i Storbritannien. Målet i Storbritannien var, at landet skulle være global leder inden for sektoren.

17BUSLegionaersygen-bider-s.jpg

Ida Sofie Jensen ser ingen grund til, at Danmark ikke skulle kunne måle sig med Storbritannien, når det gælder om at tiltrække udenlandske virksomheder og højteknologiske arbejdspladser.

»Målet er, at Danmark skal være det foretrukne land inden for life science, når udenlandske virksomheder skal placere deres investeringer. Det er sådan lige nu, at når virksomheder skal skyde midler i life science, vil de hellere placere deres penge i USA, Storbritannien eller Schweiz, men vi har i Danmark alle muligheder for at rykke op og blive det foretrukne land,« siger Ida Sofie Jensen.

HEALTH-EBOLA/

Den danske life science-branche har oplevet en næsten eksplosiv vækst over de seneste ti år. Eksporten af lægemidler fra Danmark er mere end fordoblet fra 2007 til 2015. I 2020 forventes den samlede eksport at passere 130 milliarder kroner.

Store summer i skat til statskassen

Samtidig sender de ansatte i den danske life science-branche hvert år betydelige beløb tilbage til den danske statskasse.

En analyse fra branchesammenslutningen Medicon Valley Alliance fra juni 2015 viste, at skattebetalingerne fra de danske medicinal- og biotekselskaber i 2013 landede på godt 14,5 milliarder kroner.

Det er fordelt på 5,6 milliarder kroner i selskabsskat og 8,9 milliarder kroner i personskatter fra de ansatte.

01BUSobamacare-125708.jpg

Det betyder, at den gennemsnitlige privatansatte i life science-sektoren betaler 223.000 kroner i skat om året, hvilket er cirka 75 procent mere end gennemsnittet for alle øvrige, der er beskæftigede – både fra de offentlige og private sektorer.

Hvis den danske medicinalbranche skal fortsætte sin imponerende formkurve, er det afgørende, at Danmark styrker sin internationale konkurrenceevne, mener Ida Sofie Jensen.

»Der er et større kapløb i gang i life science-sektoren. Det er en branche, som ligger virkeligt godt til den vestlige verden. Det er højtuddannede personer, det er forskning, og det er højteknologiske produktions­arbejdspladser. Derfor er der mange lande, der gerne vil satse på life science. Lige nu konkurrerer vi benhårdt med Sverige og Norge om at være det foretrukne land i Skandinavien inden for den her branche,« siger Ida Sofie Jensen.

15BUSLundbeck-1.jpg

Ifølge Lægemiddelindustriforeningen har statsminister Lars Løkke Rasmussen taget godt imod branchens udspil. Det har dog ikke været muligt for Berlingske Business at få statsministeren i tale, da Statsministeriet mener, at sagen hører under erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere