Berlingske Business

Manden, der skal redde den amerikanske drøm for Novo Nordisk

01BUSNovoRiis-112937.jpg
Jakob Riis var blandt de varmeste kandidater til at overtage Novo Nordisk-roret efter den aftrædende topchef, Lars Rebien Sørensen, men nu skal han stoppe koncernens blødning i USA. Foto: Nils Meilvang

På ryggen af en omfattende nedjustering skal Novo Nordisk-direktøren Jakob Riis redde trådene ud i USA, hvor et stigende pres på priserne rammer det danske insulinklenodie.

Artiklen fortsætter under annoncen

Man kan kun gisne om, hvilke tanker, der gik igennem hovedet på Jakob Riis fredag morgen. Sammen med resten af Novos direktion kunne han notere sig et regnskab, der som sendt fra helvede førte til en historisk barbering af selskabets værdi – over 100 milliarder forsvandt på få minutter.

Årsagen til ubehagelighederne er efterhånden klar. Novo Nordisk bliver presset i USA af en række store indkøbsorganisationer, der sender de høje avancer på diabetesmedicin i dørken.

Manden, der skal løse Novos problemer i USA, er netop Jakob Riis, der har været i koncernen siden 1996. Han har senest været i gang med at rette op på en vingeskudt kinesisk forretning.

I et ellers temmelig trist halvårsregnskab i august fremhævede topchef Lars Rebien Sørensen da også helt specifikt Kina og dermed Jakob Riis som regnskabets positive overraskelse.

En »kommerciel superstjerne«

Topchefen havde ellers regnskab efter regnskab fortalt, hvordan benhård konkurrence fra lokale insulinproducenter trykkede salgskurverne i Kina. Men med Jakob Riis ved roret lykkedes det altså at vende den kinesiske formkurve.

Også hos bestyrelsesformand Göran Ando noterede man sig med stor anerkendelse Jakob Riis resultater – svenskeren kaldte Riis for en »kommerciel superstjerne«.

Billede

Trods det blev det ikke Jakob Riis, der skulle tage over efter Lars Rebien Sørensen som ved udgangen af året siger farvel til direktørposten i Novo Nordisk. Den post gik til Lars Fruergaard Jørgensen, der tager over, imens Jakob Riis er rejst til USA for at tage kampen op på verdens vigtigste medicinmarked.

Med andre ord skal Jakob Riis indhente bølgen, som han udtrykte det tilbage i 2012 i et stort interview med Berlingske.

»Vi arbejder meget hårdt på at holde os foran bølgen og ikke ende på bagsiden af den, hvor man skal indhente nogle ting, og tingene ikke lykkes. Det er ikke særlig sjovt, og mine tanker går da nogle gange til de folk, der arbejder i et firma, hvor man har en svær situation, og det er svært at se, hvordan man kommer ud af det de næste par år. Det har vi også været i Novo Nordisk i de tidligere 1990ere, og folk taler stadig om det,« sagde Jakob Riis dengang.

Billede

For Jakob Riis er USA ingenlunde et ubetrådt land. Tilbage i 2001 drog han til USA, hvor han arbejdede som salgschef i Pittsburg. Et job, der bød, at han var helt ude og besøge lægerne – som en god gammeldags sælger.

Siden er han kun steget i graderne og har undervejs været marketingdirektør i Japan, inden han i 2005 blev udnævnt til direktør for international marketing.

Billede

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension fik en god start på året med relative høje investeringsafkast til kunderne. Samlet set gav Q1 et positivt afkast på 2,7 mia. kr. for alle investeringer – i samme periode sidste år var dette...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen