Del : SMS

Lundbeck til kamp mod patentudløb

Lundbeck til kamp mod patentudløb
Lundbecks topchef, Ulf Wiinberg, regner med, at selskabet er i vækst igen i 2016.

Vækstjagt. Lundbeck er blevet hårdere ramt af patentudløb i Europa end ventet, men målet står fast. Medicinalselskabet skal ifølge topchef Ulf Wiinberg være et selskab i vækst igen fra 2015. Ikke alle tror på den udmelding

Artiklen fortsætter under annoncen

Danmarks næststørste medicinalselskab Lundbeck befinder sig midt i det, der er blevet kaldt selskabets skæbneår. Patentet på det milliardsælgende depressionsmiddel Lexapro løb tidligere på året af patent, og salget i USA er faldet meget hurtigt. Det har givet anledning til kursfald og en sur stemning omkring selskabet, siden halvårsregnskabet i august.

Men det slår ikke selskabets topchef, Ulf Wiinberg, ud.

Selv om han erkender, at patentudløbene, som fortsætter for en række af selskabets produkter i de næste par år i Europa, vil få effekt hurtigere, end man har set ved tidligere patentudløb, holder han fast i, at Lundbeck fra 2015 igen vil være at finde blandt de danske vækstselskaber.

»Planen har været, at vi skal være i vækst i 2015, og det arbejder vi mod. I 2016 vil Lundbeck stå som et selskab, der er kommet igennem patentudløbet, og som forhåbentlig har haft succesfulde lanceringer af en række nye lægemidler inden for depression, skizofreni og alzheimers. Man vil kunne se tre til fire store ben, som er på vej til at vokse frem,« siger Ulf Wiinberg.

Ikke alle er dog lige så optimistiske som Ulf Wiinberg.

Michael Novod, aktieanalytiker hos Nordea Markets, betegner sig selv som skeptisk. Han forventer, at Lundbeck bliver ramt meget hårdere af patentudløb på det kriseramte europæiske marked i de kommende år end hidtil forudset, og udviklingen vil blive forstærket af, at Lundbeck har fyret en tredjedel af sin europæiske salgsstyrke i år.

Michael Novod tror derfor nok på vækst på bundlinjen i 2015, men ikke nødvendigvis på salget. Samtidig er Lundbeck presset til at få nye lægemidler på markedet.

»Godkendelsen og lanceringen af især selskabets nye depressionsmiddel bliver ekstremt vigtig for Lundbeck. Ligeledes er produkter som Cipralex i Japan, kræftmidlet Treanda i Canada og speciallægemidlet Onfi i USA meget vigtige. Lundbeck har ikke råd til nogen som helst skuffelser i de kommende år,« siger Michael Novod.

Ifølge ham skal man ikke kun se på udløbet af patentet på Lexapro i år og Cipralex i 2014. Lige så vigtigt er, at alzheimer-midlet Ebixa, der sidste år solgte for 2,7 milliarder kr. rammes af kopikonkurrence allerede i år eller tidligt i 2013, mens en række andre lægemidler løber af patent i årene efter.

Hos Alm. Brand Markets er aktieanalytiker Michael Friis Jørgensen mere optimistisk. Han mener, at der er potentiale til næsten en fordobling af værdien af Lundbeck-aktien.

»På kort sigt er Lundbeck en smule presset, fordi patentudløbene i Europa ser ud til at få hurtigere effekt end hidtil antaget. Men på langt sigt er værdien af de nye produkter, der ligger i Lundbecks pipeline, slet ikke indregnet i aktiekursen,« siger Michael Friis Jørgensen.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere