Del : SMS

Lundbeck presses af kopier

Forbrugerråd vil have apoteker-monopol brudt
Arkiv Foto:

Medicinalkoncernen er hårdt presset af kopiproducenter, hvilket tydeligt ses i selskabets regnskab for årets tredje kvartal, der overraskende viser meget positive resultater for Lundbecks nye, mindre produkter.

Artiklen fortsætter under annoncen

Lundbeck er fortsat under stærkt pres fra kopiproducenter. Efter patentudløbet i marts i år af depressionsmidlet Lexapro i USA har medicinalkoncernen oplevet en markant nedgang i salget, der varetages af partneren Forest Laboratories, og som det danske selskab får royaltyindtægter på.

Den danske medicinalkoncern lander et tredje kvartalsregnskab, hvor overskuddet er en anelse højere, end analytikerne havde ventet. Omsætningen for tredje kvartal er på 3.617 mio. kroner, hvilket er et fald på ni procent. Men ser man på omsætningen eksklusiv Lexapro i USA, lander det på 3.563 mio. kroner og giver en positiv stigning på to procent.»Det er et regnskab, der er præget af patentudløb, prispres og generisk konkurrence, men på plussiden klarer de mindre midler sig rigtigt godt. Det kan på ingen måde opveje de store tab på f.eks. Lexapro, men de klarer sig bedre end forventet,« siger aktieanalytiker Søren Løntoft Hansen om Lundbecks regnskab.Han siger, at man som investor skal rette blikket mod Lundbecks nye midler, som er medicinalkoncernens fremtidige håb, da den også i de kommende år bliver presset af patentudløb og prisnedsættelser.Medicinalkoncernens resultat før skat lander højere end ventet på 629 mio. kroner.Lundbeck skriver selv i regnskabsmeddelelsen, at overskuddet især er påvirket af nedgangen i indtægterne af Lexapro i USA samt stigende omkostninger til lanceringer af deres nyere produkter.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere