Del : SMS
Berlingske Business

Lundbeck forklarer nedjustering

Lundbeck_Wiinberg_Business
Lundbeck med Ulf Wiinberg i spidsen får tæsk på børsen for justeringen af målene som følge af store investeringer. Foto:

Det er et aktivt tilvalg af investeringer i nye produkter, som gør, at Lundbeck ikke kan leve op til sine tidligere minimumsmål for indtjeningen i 2013 og 2014.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er budskabet fra administrerede direktør Ulf Wiinberg, der må se aktiekursen dykke 17 pct. til 80,5 kr. på udmeldingerne.

- Vi kunne godt have leveret på vores floor guidance (minimumsforventninger, red) i 2013 og 2014, men så havde vi ikke kunnet gå efter de nye muligheder på samme vis, som vi gør nu, siger Ulf Wiinberg til Ritzau Finans.

Han peger på, at flere af de produktlanceringer, der er i støbeskeen nu, ikke var kendt i november 2010, da selskabet annoncerede sine finansielle mål frem mod 2014. Planen blev dengang annonceret for at vise, at Lundbeck også i årene der kom, ville være overskudsgivende. Også selv om milliardindtægterne fra salget af selskabets antidepressiv, Lexapro, var på vej til at tørre ud med patentudløb i marts 2012.

Målsætningen lød dengang en omsætning på mindst 14 mia. kr. og en driftsindtjening på mindst 2 mia. kr. i 2012-14. Omsætningsmålet vil blive indfriet, men investeringer og øget konkurrence på det europæiske marked betyder, at Lundbeck nu venter et driftsresultat på 1,6 til 2,1 mia. kr. i 2013 faldende til intervallet 0,5 til 1,0 mia. kr. i 2014.

- Skulle vi have holdt fast i floor guidance (minimumsforventningerne, red) skulle vi have sænket ambitionsniveauet for de forskellige muligheder. Det har vi ikke syntes, var i patienternes interesse og heller ikke i aktionærernes, forklarer Ulf Wiinberg.

I stedet vil der blive investeret tungt i nye produktlanceringer især i 2014. Det gælder antidepressivet Brintillix, som Lundbeck og partneren Takeda tidligere i år, indsendte registreringsansøgning for i USA, Europa og Canada. Midlet ventes lanceret i slutningen af 2013 og starten af 2014.

Lundbeck planlægger desuden lancering af alkoholpillen Selincro i Europa i 2013 samt af skizofrenimidlet Abilify once-monthly, som det sælger i samarbejde med sin japanske partner Otsuka.

Endelig har Lundbeck som noget nyt valgt at indlede de afsluttende studier af lægemiddelkandidaten Lu AE58054 til behandling af Alzheimers sygdom uden en partner. Studiet vil koste over 1 mia. kr. fordelt over perioden 2013-15.

- Vi fik en positiv tilbagemelding fra FDA for tre-fire uger siden, og havde vi ikke fået det, havde vi måske valgt at vente og taget en partner ind først og derved forsinket programmet, forklarer Ulf Wiinberg.

Beslutningen ændrer ikke på, at Lundbeck fortsat leder efter en partner, og det vil påvirke resultaterne for de kommende år positivt, hvis søgningen munder ud i en aftale.

- Men havde vi taget en partner ind først, var vi blevet forsinkede 12-18 måneder, forklarer Ulf Wiinberg om beslutningen.

Blandt analytikere er der tydelig skuffelse at spore på nedjusteringen.

- For 2014 er det her er en kraftig skæring i forhold til, hvad både analytikerne og markedet forventede, mens 2013 skuffer marginalt. Der er ikke noget nyt i, at de øger omkostningerne til produktlanceringer. Det var lagt i vores modeller. Det, der mangler, er en milliard på toplinjen, som ryger hele vejen ned igennem vores modeller. Så det er toplinjen, der skuffer, og sekundært, at vi nu skal indregne en stigende indsats på forsknings- og udviklingsområdet, siger analytiker i Alm. Brand Markets, Michael Friis Jørgensen, til Ritzau Finans.

Han mener især, at aktiemarkedet har skudt galt, når det kommer til to faktorer. Det gælder dels effekten af kopikonkurrence til Alzheimersmedicinen Ebixa samt investeringen i det afsluttende Alzheimers-studie.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere