Del : SMS
Berlingske Business

Løven vil igen teste eksperimentel medicin på danskere

02BUSleo.jpg
Medicinforsøg med danske patienter ventes at blive en fordel for både sundhedssektoren, patienterne og medicinalselskaberne. Foreløbig vil Leo Pharma placere forsøg i Danmark. Foto: Martin Rasmussen

Innovationsfonden investerer sammen med universiteter og industri 124 millioner kroner i at gøre Danmark til et centrum for eksperimentelle medicinforsøg. Det får nu Leo Pharma til at placere forsøg med medicin i Danmark.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den danske medicinalkoncern Leo Pharma, der er specialiseret i at lave medicin mod hudlidelser, vil fremover også foretage første test af nye hudmidler på danske patienter.

Årsagen er, at Innovationsfonden nu sammen med en række offentlige og private partnere poster 124 millioner kroner i at etablere forsøgscentre, som skal stå for afprøvning af helt nye og utestede lægemidler på mennesker.

GERMANY/

Det første pilotcenter for såkaldte fase 1-forsøg bliver et center inden for hudsygdomme ved Bispebjerg Hospital i København. Pilotcentret får base på Bispebjerg, fordi det er her, nogle af landets bedste eksperter inden for hudsygdomme har hjemme, men centret vil fungere som et nationalt netværk for alle førende dermatologiske afdelinger i Danmark, som vil kunne henvise patienter til at deltage i forsøgene.

»Vi har hidtil gennemført de første test af vores nye midler på patienter i Frankrig, Tyskland, England og Australien, men vi får nu mulighed for at udvide med Danmark. Foreløbig regner vi med at teste mellem tre og fem nye lægemidler på Bispebjerg inden for de næste to år. Det drejer sig blandt andet om medicin inden for forebyggelse af hudkræft og behandling af eksem,« siger koncerndirektør med ansvar for udvikling Kim Kjøller.

Finanstilsynet melder Novo Nordisk til politiet

Hidtil har Leo Pharma været tilbageholdende med at gennemføre de første test af et nyt lægemiddel i Danmark, fordi procedurerne omkring godkendelse og igangsætning af forsøg har været for langsomme og bureaukratiske. Men med det nye forsøgscenter på Bispebjerg kombineret med en række tiltag, som skal sikre hurtigere godkendelse af forsøgene, har selskabet fået troen på, at det er en god forretning at lave fase 1-forsøg i Danmark.

»De senere år er der blevet arbejdet meget på at sikre bedre muligheder for hurtigt at komme i gang med at lave forsøg med ny medicin i Danmark. At kunne gennemføre forsøg så hurtigt som muligt er et meget vigtigt konkurrenceparameter for os og vigtigt for patienterne, så vi ser store muligheder i det nye forsøgscenter. Samtidig håber vi, at centret vil kunne være med til at skabe et forskningsmiljø i verdensklasse,« siger Kim Kjøller.

Innovationsfonden offentliggør torsdag sine to første bevillinger til det, fonden kalder »Next samfundspartnerskaber«.

Over de næste fem år vil fonden investere 50 millioner kroner i at etablere forsøgscentre for ny medicin.

Visionen fra fondens side er, at Danmark skal være et foretrukket land for de første test af ny medicin på patienter.

»At være med i klinisk afprøvning af helt nye lægemidler har flere fordele. Det trækker ny viden med sig og er dermed med til at uddanne sundhedssystemet. Det er til gavn for patienterne, som får adgang til ny medicin på forsøgsbasis fem til syv år før, den rammer markedet. Og endelig skaber det arbejdspladser i Danmark,« siger Peter Høngaard Andersen, direktør i Innovationsfonden.

USA-HEALTH/HARLEM

I første omgang går pengene til et pilotcenter inden for dermatologi, det vil sige hudsygdomme, samt til at styrke det forsøgscenter for kræftmedicin, Fase 1 Unit, som Rigshospitalet har kørt gennem flere år. Næste projekt i pipelinen bliver ifølge Peter Høngaard Andersen et forsøgscenter inden for sjældne sygdomme.

Next er et partnerskab mellem Region Hovedstaden, Københavns Universitet, Syddansk Universitetshospital, Aarhus Universitetshospital og Aalborg Universitetshospital samt biotek- og farmaselskaberne Bioneer, Leo Pharma, Novo Nordisk, MSD og Novartis.

Også schweziske Roche, der tidligere på året købte den danske biotekvirksomhed Santaris for at skabe en basis for forskning og kliniske forsøg i Danmark især inden for kræftområdet, er med i samarbejdet.

Ud over de 50 millioner kroner fra Innovationsfonden har partnerne foreløbig lovet at bidrage med 74 millioner kroner. For de private virksomheders vedkommende er der primært tale om de penge, det koster at lave de kliniske forsøg. Samtidig har partnerne sammen med Innovationsfonden udarbejdet en struktur, som skal sikre høj kvalitet og sikkerhed i forsøgene.

»De private partneres investering er en fleksibel størrelse. Bliver det her en succes, vil jeg ikke blive overrasket, hvis de ender med at investere mere end de 74 millioner kroner i fase 1-forsøg i Danmark,« siger Peter Høn-gaard Andersen.

CHINA-PHARMACEUTICALS/

Partnerskabet kommer som en reaktion på, at Danmark i de senere år er sakket bagud, når det gælder virksomhedsbetalte kliniske studier, fordi processen for at gennemføre et tidligt studie i Danmark har været betydeligt langsommere end i andre lande.

Danmark har imidlertid store muligheder for at blive et centrum for de tidlige kliniske forsøg, som ikke er afhængige af, at der er adgang til store grupper af patienter, men hvor ekspertisen i forskningsmiljøet og på hospitalerne har stor betydning. Samtidig har Danmark en stor konkurrencefordel i form af det omfattende patientregister-system.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere