Del : SMS
Berlingske Business

Leo trækker superiværksættere ind i milliardprojekt

26BUShenrik-hart.jpg
Kristian Hart-Hansen står i spidsen for Leo Pharmas nye Innovation Lab. Foto: Emil Hougaard

Medicinalselskabet Leo Pharma skyder 500 mio. kr. ind i nyt innovationscenter og trækker to superiværksættere med ind i satsningen. Det ultimative mål er at skabe medicinalindustriens svar på Danske Banks Mobilepay.

Artiklen fortsætter under annoncen

Leo Pharma skal ikke længere kun være et medicinalselskab. Efter mere end 100 års fokus på molekyler og medicin skyder den hæderkronede virksomhed fra Ballerup 500 mio. kr. ind i et nyt innovationscenter, der skal skabe digitale løsninger til mennesker med psoriasis.

Satsningen har fået navnet Leo Innovation Lab og er etableret som en separat organisation med egen bestyrelse, som blandt andre består af de to superiværksættere Jakob Jønck og Tommy Ahlers.

26BUSSimon-Sylvest.jpg

Den grundlæggende tænkning hos den nye innovationssatsning er, at der højst må gå 100 dage fra en idé er født, til den er klar til at blive testet på markedet.

»Vi har ikke noget krav om profit. Vi har et krav om, at vi skal gøre livet bedre for folk, der lever med psoriasis. Det kan selvfølgelig lyde meget bredt, men hvis vi formår at skabe løsninger, der kan hjælpe, så giver vi noget loyalitet tilbage og viser folk, at vi kan bidrage på mange forskellige områder,« siger Kristian Hart-Hansen, der er direktør for Leo Innovation Lab.

Det handler altså først og fremmest om at skabe en bedre hverdag for psoriasis-patienter, men det ligger selvfølgelig i kortene, at de digitale tilbud til patienterne kan være med til at øge salget af Leo Pharmas produkter.

Inspirationen til det nye innovationsprojekt er blandt andet fundet i finansverdenen hos Danske Bank, der har haft stor succes med sin Mobilepay-app, som bliver benyttet af flere end 2,5 mio. danskere. Som med Danske Banks app er det tanken, at løsninger udviklet af Leo Pharmas innovationssatsning skal tilbydes alle uanset, om de er kunder hos det danske medicinalselskab eller ej.

Drømmen for den nye innovations­enhed er at skabe mere helhedsorienterede løsninger, hvor patienter eksempelvis via en app kan komme i kontakt med hudlæger, udveksle erfaringer med andre patienter, få råd og vejledning om kost, sundhed eller andet, der kan være relevant for personer med psoriasis.

25BUSChristian-Walther-OEyr.jpg

Mennesket i centrum

Netop det specifikke fokus på det enkelte menneskes behov både emotionelt og funktionelt har fået superiværksætteren Jakob Jønck til at gå med i projektet. Han skal sammen med Tommy Ahlers sparre med ledelsen i Leo Innovation Lab, men de to iværksættere kan også tænkes at gå nærmere ind i de enkelte projekter.

Både Jakob Jønck og Tommy Ahlers har store iværksætter- og teknologisucceser bag sig og skal helt overordnet tilføre det nye projekt et massivt skud nytænkning.

»Medicinalselskaber er typisk meget konservative forretninger i en meget konservativt indstillet industri. Basalt set er jeg med, fordi det virker meget oprigtigt, at man her vil sætte patienten eller mennesket først og kigge ud over det, som den traditionelle pharmaindustri kan. Det handler om at have lysten og viljen til at hjælpe det enkelte menneske ud fra et helhedsperspektiv. Det appellerer meget til mig,« siger Jakob Jønck.

Han hæfter sig samtidig ved, at det nye »opfinderselskab« både har tid, penge og rammer til at være nyskabende.

»Leo Pharma har gjort noget, som er uhyre sjældent: Selskabet har valgt at sætte en stor pose penge af til et projekt, som ikke har noget profitmål og ikke rapporterer ind til en stor virksomheds typiske måde at måle succes på. Det opfatter jeg faktisk som temmelig unikt – i særdeleshed i Danmark,« siger han.

Det nye innovationsprojekt har tætte bånd til moderselskabet i Ballerup, men intentionen er at skabe en selvstændig kultur i Leo Innovation Lab, hvor nytænkning og innovation får de mest optimale vækstbetingelser. Den nye Leo-satsning har fået lokaler klos op ad Strøget i København, hvor rammerne ligger meget langt fra det typiske kontormiljø i et stort medicinalselskab. Der er henkastede sækkestole i hjørnerne, et virvar af ideer på opstillede opslagstavler og naturligvis et hav af Mac-computere.

»Samtlige innovationseksperter både i Danmark og globalt peger på, at hvis man vil skabe den bedste grobund for kreativitet og innovation, bliver man nødt til at lægge det uden for forretningen. Det handler om at køre et mindre og mere fleksibelt set up. Det bliver helt nødvendigt at kunne tænke fuldstændig anderledes i fremtidens forretningsmodel,« siger Kristian Hart-Hansen.

24BUSVaekst-2.jpg

God plads til at lave fejl

Også på det punkt minder Leo Pharmas satsning om den model, som Danske Bank har valgt for sin særlige innovationsenhed.

Bankens innovationsteam er placeret uden for resten af bankforretningen i en palæejendom i centrum af København, der godt nok blot ligger et stenkast fra Danske Banks hovedkvarter på Holmens Kanal. Enheden har vide rammer til at eksperimentere og går bevidst efter at distancere sig fra den måde, som den traditionelle bank anskuer verden på. Tanken er – som hos Leo Pharma – at det er noget nært umuligt at revolutionere og skabe nyt, hvis der ikke kan tænkes frit.

Hos Leo Innovation Lab slår direktøren fast, at der med det nye projekt bliver rig mulighed for at eksperimentere og en høj tolerancetærskel for fejlskud.

»Jeg vil være fuldstændig ærlig og sige, at mange af de ting, vi udvikler, ikke nødvendigvis vil få succes på den lange bane. Men sådan må det være. Vi vil gøre tingene helt anderledes i forhold til den etablerede industri og kommer til at prøve en masse idéer af,« siger Kristian Hart-Hansen.

2015-2016 change

Hvad angår de to superiværksættere Tommy Ahlers og Jakob Jønck udsteder den nye innovationsdirektør noget nær en garanti for, at de ikke blot er blevet hevet ind i varmen som galionsfigurer og for at drysse lidt gyldent iværksætterstøv ned over projektet.

»Tommy Ahlers og Jakob Jønck er i ansættelsesudvalget sammen med mig. Derfor har de en vis indflydelse på de centrale beslutninger. Når man tager to så store kapaciteter ind, er det jo fordi, man gerne vil have gavn af deres kompetencer,« siger Kristian Hart-Hansen.

Foreløbigt har projektet fået et mandat på tre år fra Leo Pharmas bestyrelse. Leo Innovation Lab anslår, at man kommer til at beskæftige i omegnen af 40 mennesker i Danmark. Foruden hovedkvarteret i København har innovationsprojektet underafdelinger i både London, Paris og Toronto.

Leo Pharma omsatte i 2014 for 7,9 mia. kr. og havde et overskud på driften på 762 mio. kr. Årsregnskabet for 2014 løftede samtidig sløret for en bugnende egenkapital på næsten 25 mia. kr.

TV: Medicinalselskab bruger halv milliard kroner på innovation:

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere