Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Lars Rebien: Jeg er ikke den rette til at lede Novo gennem digital transformation

BM
Lars Rebien Sørensen. Novo Nordisks afgående topchef, Lars Rebien Sørensen, taler på lederkonferencen ND Dagen 2016 om "mennesket og lederen Lars Rebien Sørensen". Foto:

Lars Rebien Sørensen træder tilbage som CEO for Novo Nordisk ved udgangen af året. Det sker som bekendt på et tidspunkt, hvor Novo Nordisk er voldsomt udfordret af prispres i USA, men det er ikke den eneste forandring, Danmarks største medicinalvirksomhed skal håndtere.

Novo Nordisk kigger som mange andre virksomheder ind i en ukendt digital fremtid, hvor informationsteknologi formentlig kommer til at spille en langt vigtigere rolle end i de 16 år, Lars Rebien Sørensen har stået i spidsen for Novo Nordisk. Medicinalvirksomheden skal med Lars Rebien Sørensens ord gennem »en digital transformation«, og det mener han ikke, at han er den rette til at stå i spidsen for.

Det sagde han tidligere på dagen på Netværk Danmarks lederkonference i København, der i øvrigt havde temaet »ledelse i transformationens tid«.

«Jeg tror ikke, at jeg vil være den rette til at lede virksomheden gennem en digital transformation. Og det skal den. Vi vil i fremtiden komme til at bruge meget mere information om den enkelte patients forhold og om, hvordan vores produkter anvendes. Vi skal bruge den form for information til at anskueliggøre værdien af vores produkter i fremtiden. Jeg kan godt se konturerne af det, men at gennemføre det og se, hvordan vi får forbundet virksomheden med de patienter, der bruger vores produkter. Det, tror jeg, at der skal nogle andre kompetencer til, end dem jeg har,« sagde Lars Rebien Sørensen.

Novo-aktien falder dramatisk på børsen

På podiet blev han interviewet i 45 minutter af DR-journalist Ask Rostrup, der spurgte om Lars Rebien Sørensen var bange for at blive umoderne. Til det svarede Novo-bossen: 

»Næ, jeg er sådan set godt nok tilfreds, som jeg er. Men jeg synes, at tiden er rigtig til, at jeg stopper, for min tilgang til informationsteknologi er totalt old school. Så der er behov for, at der kommer yngre folk til, som bedre forstår den digitale udfordring og kan sætte sig ind i, hvordan vi kan bruge det offensivt, og selvfølgelig også, hvad der kan være trusler,« sagde Lars Rebien Sørensen.

hh

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen