Del : SMS
Berlingske Business

Konkurrenter klar til at udfordre Novo Nordisk

JesperBrandgaard_Business
Jesper Brandgaard, finansdirektør i Novo Nordisk: Det sætter vores markedsandel under pres, når væksten i insulinmarkedet går ned, samtidig med at vi ikke får en stor nok andel af den del af insulinmarkedet, som rent faktisk vokser. Foto:

Konkurrencen skærpes i disse år, og prisen på insulin presses på vigtige markeder.

Artiklen fortsætter under annoncen

Trods endnu et flot kvartalsregnskab i går med opjustering af forventningerne til hele 2012 til en salgsvækst på ti til 12 pct. har Novo Nordisk svært ved at skjule, at konkurrencesituationen på diabetesmarkedet bliver stadig mere presset.

På kort sigt er det især den økonomiske krise, der medfører, at Novo Nordisks salgsorganisation må oppe sig, hvilket den ser ud til at have gjort med bravur i det seneste kvartal. Det medfører, at salget i årets første ni måneder voksede 18 pct. til 57 mia. kroner, mens nettooverskuddet voksede 26 pct. til knap 16 mia. kroner.

På længere sigt skyldes presset, at flere af Novo Nordisks konkurrenter har brugt de seneste par år til at lægge strategien om og indgå strategiske alliancer med hinanden.

Det har især medført, at amerikanske Eli Lilly, der ellers i en periode har været kørt lidt ud på sidelinjen på diabetesmarkedet, inden for de næste to til fire år ventes at gøre comeback sammen med tyske Boehringer Ingelheimer med intet mindre end fire lovende diabetesmidler, heraf to insulinprodukter.

Konkurrencesituationen gør, at Novo Nordisk ikke har råd til at blive alvorligt forsinket med godkendelsen af selskabets nye langtidsvirkende insulin, Tresiba, i USA, hvor et ekspertpanel torsdag 8. november mødes til en afgørende debat om, hvorvidt fordelene ved Tresiba opvejer mulige risici.

Den tilspidsede konkurrencesituation skyldes ifølge koncernfinansdirektør Jesper Brandgaard tre forhold.

For det første er markedvæksten på insulinområdet faldende. I august sidste år voksede det globale insulinmarked på årsbasis syv pct. I august i år var væksten nede på fem pct.

For det andet har Novo Nordisk svært ved for alvor at få fat i den del af insulinmarkedet, som vokser kraftigst, nemlig salget af langtidsvirkende insulin. 70 pct. af alle nye patienter, der skal have langtidsvirkende insulin, begynder behandlingen på Lantus, der produceres af konkurrenten Sanofi, mens kun 30 pct. begynder på Novos Levemir.

Kritisk at opnå godkendelse

»Det sætter vores markedsandel under pres, når væksten i insulinmarkedet går ned, samtidig med at vi ikke får en stor nok andel af den del af insulinmarkedet, som rent faktisk vokser. Derfor er det kritisk for os at få godkendt Tresiba på alle vigtige markeder, så vi kan komme ud til patienterne med et alternativ, der er bedre end Lantus,« siger Jesper Brandgaard.

Det tredje problem er fortsat prispres på en række vigtige markeder, heriblandt Europa og vækstmarkeder som Kina.

Samme holdning har aktieanalytiker Søren Løntoft Hansen fra Sydbank. Han understreger dog, at den nuværende situation med aftagende global markedsvækst og prispres gør det »ekstremt vigtigt«, at Novo Nordisk får Tresiba hurtigt godkendt og lanceret på det amerikanske marked. Og det bliver ikke mindre vigtigt, fordi amerikanske Eli Lilly står til at få både en Lantus-kopi og måske også sit eget langtidsvirkende insulin ud på hjemmemarkedet i USA i løbet af få år.

»Kopivarianten af Lantus har betydning, men endnu vigtigere er Eli Lillys egen langtidsvirkende insulin. De resultater, vi har set indtil nu, tyder på, at den har samme attraktive egenskaber som Novos Tresiba, men at den oven i købet også ser ud til at have en vis vægtreducerende effekt. Sammen med den hjemmebanefordel, som Lilly får i USA, gør det det ekstremt vigtigt, at Novo Nordisk får godkendt Tresiba i USA uden alvorlige forsinkelser,« siger Søren Løntoft Hansen.

Han vurderer, at det mest sandsynlige udfald af eksperthøringen 8. november er, at Novo Nordisk opnår en positiv indstilling på Tresiba, men at selskabet bliver nødt til at foretage et opfølgende studie af hjertekar­bivirkninger. Et sådant udfald vil ifølge Søren Løntoft Hansen kunne få Novos aktiekurs til at stige med tre til ti pct. efterfølgende. Novo-aktien faldt i går en smule og lukkede i kurs 925 kroner.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere