Del : SMS
Berlingske Business

Konkurrence og patenter presser Lundbecks storsællert

pix - lundbeck cipralex - biz
Foto:

Salget af Lundbecks depressionsmiddel Cipralex skuffer trods lave forventninger - midlet er udfordret af kopiproducenter og prispres i både Europa og USA.

Artiklen fortsætter under annoncen
Selv om analytikerne på forhånd ventede et fald i salget af Lundbecks storsællert Cipralex, var det faktiske salg i årets første kvartal alligevel nedslående.

I alt solgte medicinalkoncernen for 1.471 mio. kroner i første kvartal i år af depressionsmidlet mod 1.537 mio. kroner sidste år, hvilket svarer til en nedgang på fire procent. Analytikerkorpset havde ventet et salg på 1.526 mio. kroner.

Cipralex er hårdt presset i både Europa og USA. I Spanien udløb patentet på produktet sidste år, og det har givet frit spil for kopiproducenter, der presser prisen helt i bund. Og i Tyskland har politisk dikterede ændringer i prissætningen sidste år efterladt dybe ar på kvartalsregnskabet - også selv om den lavere prissætning er annulleret igen.

I marts udløb Lundbecks patent samtidig på samme middel i USA, dog solgt under navnet Lexapro, i marts 2012, og på bare en enkelt måned er Lundbecks markedsandel faldet fra 100 procent til 16,8 procent på den anden side af Atlanten.

pix - lundbeck japan - biz


Over en bred kam faldt også Lundbecks samlede salg fra 4103 mio. kroner i årets første tre måneder sidste år til 3778 mio. kroner i samme periode i år. Et fald, der var større end ventet - om end analytikerne er klar over, at de kommende år er udfordrende for Lundbeck.

Analytiker: Kig på pipelinen

Så det bliver udfaldet af selskabets produkter i pipelinen, der kommer til at afgøre, hvordan medicinalkoncernen vil klare sig fremover. Men der er også noget at komme efter, vurderer analytiker Søren Løntoft Hansen fra Sydbank:

"Som investor skal man ikke kigge så meget på dagens regnskab som på, hvad der ligger i pipelinen. Lundbeck har en spændende portefølje, der skal bygge bro over patentkløften, og det er blandt andet LU AA 21004, som selskabet skal hænge sin hat på," siger han og henviser til depressionsmidlet, hvis fase tre-resultater ventes offentliggjort i løbet af andet kvartal.

Søren Løntoft Hansen vurderer, at midlet med det mundrette navn har et salgspotentiale på mellem fem og 10 mia. kroner.

Samtidig ser han et salgspotentiale for alkoholpillen Selincros på 1,4 mia. kroner, et potentiale for et nyt pyskosemiddel på mellem fem og 15 mia. kroner og Lexapro i Japan, hvor Lundbeck efter 10 måneders massiv markedsføring har opnået en markedsandel på 3,4 procent.

Også Lundbecks finansdirektør Anders Götzsche venter sig meget af det kommende år:

"Med kvartalsregnskabet har vi et godt afsæt for 2012, som bliver et begivenhedsrigt år for Lundbeck med et historisk højt antal lægemidler under registrering og flere afsluttende udviklingsprojekter i vores senfase udviklingsportefølje," siger han i en kommentar.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere