Del : SMS
Berlingske Business

Kina vil stille uartige farmaselskaber til skue

06BUSASIA-HEALTHHERBALMEDIC.jpg
Vestlige farma- og medicinalselskaber kæmper om markedsandele i Kina og vil nu blive sortlistet, hvis de har brugt bestikkelse over for sundhedssektoren. Samtidig er der stadig efterspørgsel på traditionel, kinesisk medicin som det, personen på billedet er ved at blande krydderurter og andre ingre-dienser til. Foto: David Gray/Reuters

De kinesiske myndigheder tager radikale skridt for at komme korruption i farma- og medicinalindustrien til livs. Novo Nordisk vil endnu ikke forudsige noget om konsekvenserne.

Artiklen fortsætter under annoncen

Kinesiske myndigheder vil fremover stille medicinalselskaber og producenter af medicinsk udstyr, der har betalt bestikkelse, til offentlig skue på en hjemmeside. Det meddelte Kinas nationale sundheds- og familieplanlægningkommission, NHFPC, mellem jul og nytår.

Samtidig vil virksomheder, der er havnet på »den sorte liste«, ikke kunne sælge deres produkter til offentlige hospitaler og regeringsfinansierede sundhedsinstitutioner i en periode på to år.

Første gang en virksomhed kommer på listen, gælder salgsforbuddet kun i den region, hvor sagen har fundet sted. Sker det to gange inden for fem år, medfører det et nationalt salgsforbud til den offentlige kinesiske sundhedssektor i to år.

Samtidig har NHFPC meddelt, at læger, som modtager bestikkelse fra medicinalselskaber, vil blive straffet og i værste fald vil kunne miste deres licens.

kina

Initiativet kommer efter, at der det seneste halve års tid er kommet stadigt større fokus på problemer med bestikkelse og anden korruption i sundhedssektoren i Kina. Søgelyset er i høj grad blevet rettet mod de mange udenlandske medicinalvirksomheder, der søger til Kina for at få del i et marked, der ifølge IMS Health ventes at nå en samlet værdi på et sted mellem 900 og 1.000 milliarder kroner i 2017.

Novo Nordisk, der i de første ni måneder af 2013 solgte for 5,4 milliarder kroner i Kina, vil endnu ikke spå om de eventuelle konsekvenser af den nye »sorte liste«.

»Vi kender ikke detaljerne i dette tiltag, som vi kun har hørt om fra medierne. Derfor kan vi på nuværende tidspunkt ikke sige noget om konsekvenserne,« skriver Mike Rulis, kommunikationsdirektør i Novo Nordisk, i en e-mail til Berlingske Business.

JIANGJIEMIN_Business

I juli sidste år kom det frem, at fire chefer i det britiske medicinalselskab GlaxoSmithKline var kommet i søgelyset for at have betalt et beløb på op til 2,6 milliarder kroner til læger, hospitalsledere, embedsmænd og forskergrupper for at få dem til at promovere selskabets medicin. Pengene blev kanaliseret til de rette personer via rejsebureauer.

Herefter dukkede lignende anklager, om end i betydelig mindre skala, op i medierne om flere andre udenlandske selskaber, heriblandt Novo Nordisks nærmeste konkurrenter på insulinmarkedet, franske Sanofi og amerikanske Eli Lilly.

Det fik myndighederne til at indlede en større efterforskning, som har omfattet besøg af embedsmænd hos en række virksomheder, heriblandt de danske virksomheder Leo Pharma, Lundbeck og Novo Nordisk.

Novo Nordisk fik således besøg af de lokale erhvervs- og konkurrencemyndigheder i Tianjin, hvor selskabet har en fabrik. Myndighederne udbad sig ifølge Novo Nordisks kommunikationsdirektør Mike Rulis oplysninger om selskabets aktiviteter i Tianjin.

»Undersøgelsen blev lukket med et par observationer, hvoraf ingen har signifikant betydning for vores forretning,« skriver Mike Rulis.

Det store fokus på bestikkelse har fået de kinesiske læger til i stigende grad at lukke døren i for udenlandske salgsrepræsentanter, og det har kunnet aflæses på salgstallene.

Værst ser det ud for GlaxoSmithKline, som måtte se sit salg i Kina falde med hele 61 procent. i tredje kvartal sidste år. Men også Novo Nordisk har kunnet mærke den manglende lyst til kontakt blandt de kinesiske læger, fremgik det blandt andet under Novo Nordisks Kapitalmarkedsdag i december sidste år.

Selv om Novo Nordisk endnu ikke vil give sit bud på konsekvenserne af tiltaget, vil det seneste initiativ med sortlistning næppe gøre det nemmere at sælge medicin i Kina i den kommende tid.

Korruption_Business

Ifølge NHFPC skal indsatsen mod korruption i den kinesiske sundhedssektor ses i sammenhæng med den omfattende kampagne mod korruption i Kina, som Kinas kommunistparti lancerede i 2012.

Men flere medier, blandt andre Financial Times og netmediet FiercePharma, har de seneste måneder kædet antikorruptionsindsatsen sammen med de kinesiske myndigheders hastigt voksende interesse for prisen på udenlandsk medicin. Sidste sommer viste en undersøgelse, som den kinesiske regering havde fået lavet, ifølge Financial Times, at mange importerede lægemidler koster betydeligt mere i Kina end i Europa.

Da Kina i øjeblikket er ved at udrulle en sundhedsreform, der skal give kinesere langt bedre adgang til offentligt betalt sundhed, er regeringen interesseret i at få priserne bragt ned.

BRITAIN -MUSIC-AUCTION-CHRISTIES

Noget tyder da også på, at der kan være en sammenhæng. GlaxoSmithKline har således undskyldt bestikkelsessagen og understreget, at de fire bestikkelsesanklagede chefer har handlet imod selskabets regler. Men selskabet har også ifølge flere medier tilbudt at sætte prisen på sin medicin ned i Kina i et forsøg på at få løst sagen. Meget tyder på, at kun de fire involverede chefer og ikke medicinalkoncernen selv kommer på anklagebænken, når sagen indledes ved de kinesiske domstole.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere