Del : SMS
Berlingske Business

Kampen om bløderne

16BUSNovoTheis.jpg_Business
11-årige Theis Frausing fra Risskov ved Århus er bløder, og medicinen er en forudsætning for, at han kan blive ved med at spille fodbold. Foto: Martin Dam Kristensen

Medicinalvirksomheder står i kø for at få ny, langtidsvirkende blødermedicin på et marked, som ventes at runde 60 milliarder kr. i 2016. 11-årige Theis Frausing er én af de patienter, medicinalgiganterne bejler til.

Artiklen fortsætter under annoncen

11-årige Theis Frausing fra Risskov ved Aarhus er vild med idræt og fodbold. Tre gange om ugen træner han med U12erne i Vejlby IK. Han er enten angriber eller spiller på midtbanen og viger ikke af vejen, selv om modstanderen lægger an til en tackling.

For 30 til 40 år siden ville det have været utænkeligt, at en dreng som Theis kunne spille fodbold. Han ville bogstaveligt talt være blevet pakket ind i om ikke vat så styrthjelm og beskyttelsespuder.

Theis er nemlig bløder og lider, lige som sin ni-årige bror Sofus, af den mest almindelige form for blødersygdom, hæmofili A. Det betyder, at de to drenge ikke har nok af proteinet faktor 8, som er vigtig for, at blodet kan størkne.

Livsvigtig medicin

De er nødt til at få tilført proteinet i form af medicin, som gives ind i blodåren. Og det er ikke specielt sjovt, synes Theis, men det er nødvendigt. Det forebygger blødninger og er forudsætningen for, at Theis kan spille fodbold og dyrke idræt. Sport er netop ekstra vigtigt for blødere, fordi stærke muskler og god balanceevne og koordination er vigtig for at undgå blødninger.

»Min mor stikker mig i armen hver anden dag. Det gør ondt,« fortæller Theis, der har fået medicin forebyggende, siden han var seks og fik en alvorlig blødning i sit ene knæ, som tvang ham til at sidde i kørestol i en periode.

For Theis og hans bror er den blodstørkningsmedicin, som er blevet udviklet og forbedret løbende over de sidste fire årtier, livsvigtig. Men det er også en milliardforretning for store internationale medicinalselskaber.

Blødersygdomme hører til blandt de meget sjældne sygdomme. På verdensplan menes ca. 400.000 patienter at lide af en blødersygdom, heraf lider fire ud af fem af hæmofili A. Ca. 160.000 blødere har fået en diagnose og bliver behandlet, heraf bor ca. 500 i Danmark.

Meget dyr medicin

Blødermedicin hører til blandt de dyreste medicinske behandlinger i verden. Det har ikke været muligt at få oplyst, hvor meget behandlingen koster i Danmark, men i USA tales der om priser på forebyggende behandlinger på fra en halv til halvanden million kr. om året.

Læs også: Analyse: "Fremgang i medicinalindustrien"
 
Trods forholdsvis få patienter, solgte medicinalindustrien derfor sidste år blødermedicin for omkring 50 milliarder kr. I 2016 ventes salget ifølge analysefirmaet Morningstar, at runde de 60 milliarder kr. på verdensplan. Amerikanske Baxter og tyske Bayer er i dag de største leverandører af blødermedicin. Novo Nordisk har også en pæn bid af markedet med medicinen NovoSeven, som er udviklet specielt til de omkring 3.500 patienter på verdensplan, som danner antistoffer mod den normale behandling.

Efter nogle år uden de helt store nye produkter på markedet, står medicinalselskaberne nærmest i kø for at få nye produkter på markedet, som kan gøre livet endnu lettere for bløderpatienter som Theis, og samtidig skaffe selskaberne adgang til et voksende marked. Det skal ske med nye slags blodstørkningsmedicin, som virker længere og derfor betyder, at patienterne ikke skal stikke sig så ofte.

Amerikanske Biogen Idec og Novo Nordisk er to af de selskaber, der er længst fremme med de nye, langtidsvirkende blodstørkningsmidler. Biogen Idec samarbejder om sine nye produkter med det svenske biotekselskab Swedish Orphan Biovitrum, SOBI, som har opdaget midlerne og skal stå for markedsføringen i Europa. Baxter, Bayer og selskabet CSL Behring har også nye, langtidsvirkende produkter i pipelinen.

Biogen Idec længst fremme

Biogen Idec indsendte tidligere på året ansøgning om godkendelse i USA af to nye langtidsvirkende blodstørkningsmidler, der begge har en betydelig længere virkningstid end de eksisterende midler. Kliniske studier har vist, at nogle patienter kan nøjes med at tag medicinen så sjældent som en gang om ugen eller hver 14. dag. Midlerne skal bruges til at behandle de to mest udbredte blødersygdomme, hæmofili A og hæmofili B.

»Vi håber på en godkendelse i løbet af første halvår næste år, men vi og SOBI har endnu ikke indsendt registreringsansøgning i Europa, EU kræver, at vi færdiggør studier i børn. Det behøver vi ikke gøre på forhånd i USA,« siger Douglas Williams, Biogen Idecs øverste forskningschef.

Novo Nordisk har også fokus på at udvikle langtidsvirkende blødermedicin til de to almindeligste blødersygdomme, men er knapt så langt fremme som Biogen Idec. Selskabet måtte tidligere på året meddele, at de må vente to år, til 2015 med at søge om godkendelse af en ny medicin mod hæmofili B, som kan tages en gang om ugen, selv om de kliniske forsøg er afsluttet med succes. Novo har problemer med at opskalere produktionen.

Endvidere er Novo i gang med de afsluttende forsøg med en ny langtidsvirkende medicin mod hæmofili A, men her kan selskabet tidligst begynde at søge om godkendelse næste år.

Biogen Idecs øverste forskningschef mener, at det bliver en fordel for selskabet, at komme først med de nye produkter.

»Jeg tror, det er meget vigtigt at være first mover, især når det handler om ny, innovativ medicin, som patienterne er ivrige efter at få på markedet,« siger Douglas Williams fra Biogen Idec.

Novochef er positiv

Anne Prener, Novo Nordisks chef for hæmofili-forretningen, mener dog, at Novo Nordisk har gode kort på hånden til at vinde kampen om hæmofilimarkedet.

»Vi har den bedste profil på faktor 9 (til behandling af den næstmest udbredte blødersygdom, hæmofili B, red.). Det virker længere end Biogen Idecs og de andre selskabers produkter, og selv om patienterne kun tager det en gang om ugen, er de langt bedre behandlet og bløder stort set ikke mere. Ligesom deres ledfunktioner forbedres. Så vi er i en helt anden liga,« siger Anne Prener.

Hun er mere tilbageholdende med at udtale sig om den anden langtidsvirkende blødstørkningsmedicin til hæmofili A før de sidste kliniske forsøg er afsluttet. Men det skal tages hver fjerde dag.

Selv om der er risiko for, at nogle af produkterne ikke bliver godkendt, eller at myndighederne vælger at sige nej til at betale for de dyre midler, er det gode nyheder for Theis’ far, Mikael Frausing, at der er så mange nye, langtidsvirkende blodstørkningsmidler på vej.

»Det er klart, at det ville gøre en forskel for os. Hver fjerde dag er bedre end hver anden dag. Og en gang om ugen eller hver 14. dag er endnu bedre. Men det er helt afgørende, at et nyt middel virker lige så godt som eller bedre, end dem, vi har i dag, og holder hen over hele perioden,« siger Mikael Frausing, der også er bestyrelsesmedlem i Danmarks Bløderforening.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere