Del : SMS
Berlingske Business

Kåre Schultz går ind for genbrug: Gammel Novo-plan skal løfte Lundbeck

Schultz
Kåre Schultz’ hestekur i Lundbeck ligner til forveksling den succesformular, som han indførte i Novo Nordisk for snart 15 år siden. Hos Novo forvandlede kuren selskabet til en global succeshistorie. Foto:

Kåre Schultz’ hestekur i Lundbeck ligner til forveksling den succesformular, som han indførte i Novo Nordisk for snart 15 år siden. Hos Novo forvandlede kuren selskabet til en global succeshistorie.

Artiklen fortsætter under annoncen

Tre regnskabspræsentationer, tre massive stigninger til Lundbeck-aktien. Det er det klare facit af Lundbeck-topchef Kåre Schultz’ første ni måneder i medicinalkoncernen fra Valby. Onsdag blev selskabets aktie sendt til himmels igen, da selskabet i sikker stil slog sin indtjeningsprognose for 2016 og samtidig fremsatte en række ambitiøse langsigtede finansielle mål.

I Lundbecks hovedsæde fremlagde Kåre Schultz sine visioner for, hvordan han vil bringe Lundbeck op af den patentkløft, som selskabet har ligget og rodet rundt i de senere år.

Lundbeck/Schultz

Topchefens slagplan gik lige i maven på aktionærerne, men minder til forveksling om den strategi, som Kåre Schultz indførte i Novo Nordisk for snart 15 år siden. Hvis man var frækt anlagt, kunne man måske kalde topchefens masterplan for copy paste.

Da Novo Nordisk i foråret 2002 var alvorligt på hælene med sin første nedjustering af forventningerne til årets resultat i 29 kvar­taler, blev den dengang 40-årige Kåre Schultz sendt helt frem på broen og udnævnt til direktør for salg, marketing og produktion.

Kåre Schultz’ hestekur i Novo Nordisk bestod dengang grundlæggende af tre elementer: Først en grundig rengøring i organisationen efterfulgt af skarp omkostningskontrol. Dernæst et stramt fokus på at sikre en bedre indtjening ved at satse benhårdt på Novos kerneforretning: insulinprodukter. Herefter indførte Schultz som tredje punkt en ny strategi for at indtage det amerikanske marked. Den indebar blandt andet, at han smed samarbejdspartnere i USA på porten.

Det ligner i bemærkelsesværdig grad hovedkomponenterne i den strategi, som Schultz gerne vil indføre i Lundbeck anno 2016.

Kåre

»Det er påfaldende identisk i forhold til den udvikling, vi har set i Lundbeck, og de initiativer, som Kåre Schultz har lanceret,« konstaterer Søren Løntoft Hansen, der er senioranalytiker i Sydbank.

At Kåre Schultz har lånt et par løsninger fra sin direktørtid i Novo Nordisk, lægger hovedpersonen ikke skjul på.

»Vi bruger jo alle sammen vores livs­erfaring. Min erfaring fra både Novo Nordisk, Lego og Unibrew er den, at jo mere man fokuserer på sine kernekompetencer og så ekspanderer geografisk baseret på de kerne­kompetencer, desto bedre går det,« siger Kåre Schultz.

Et spørgsmål om mod

Under onsdagens regnskabspræsentation fremlagde topchefen et helt konkret eksempel på, at Lundbeck over årene ikke har fået nok ud af sine produkter. Det gælder også for selskabets supersællert Lexapro, som Lundbeck selv har betalt alle forsknings- og udviklingsomkostningerne til, men alligevel blot har fået lov at beholde 60 pct. af indtjeningen fra, fordi selskabet må efterlade resten til samarbejdspartnere.

Lundbeck

Kåre Schultz leverer selv forklaringen på, hvorfor Lundbeck i sin tid undlod at bære midlet frem alene.

»Grunden var, at firmaet var for lille og ikke turde, for jeg har prøvet det et andet sted, som var lige så lille, men hvor vi tog chancen og gjorde det. Det handler om at turde,« siger Kåre Schultz.

Vil satse på ganske få sygdomme

Lundbeck vil fremover udelukkende satse på at udvikle medikamenter til behandling af depression, skizofreni, Parkinsons og Alzheimers og selv bære midlerne frem. Det betyder, at hele selskabets – og Kåre Schultz’ fremtid – hviler på blot fire forskellige sygdomme.

»Min pointe er, at ens odds er stærkt forbundet med ens kompetence. Hvis du ved, hvad du taler om, stiger din chance for succes. Jo tættere, man er på sin kerneforretning, desto større er chancen for succes. Så hellere færre forsøg med højere chance for succes end mange forsøg, hvor sandsynligheden falder,« siger Kåre Schultz.

Så din succes i Lundbeck bliver bundet op på færre skud i bøssen?

»Det er jeg vant til, så det er ikke noget problem.«

Novo-direktør er på vej ind i Carlsbergs bestyrelse

Du taler meget om at turde gøre noget og være mere modig. Har Lundbeck været for bange af sig tidligere?

»Det kan jeg simpelthen ikke udtale mig om. Det er jo altid nemt at være bagklog.«

Det kom i ugens løb frem, at du fik en aftrædelsespakke fra din gamle arbejdsgiver på omkring 73 mio. kr. Når fremtiden nu ser så lys ud i Lundbeck, kan man så forestille sig, at du vil bruge nogle af pengene på at købe aktier i din nye virksomhed?

»Hvis du tjekker efter hos fondsbørsen, så købte jeg jo helt tilbage i august sidste år aktier for omkring seks millioner kroner i Lundbeck, så jeg har skam investeret allerede for et halvt år siden.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere