Del : SMS
Berlingske Business

Italiensk familiefirma skal redde Novozymes’ drømme om biobenzin

Steen Riisgaard
Steen Riisgaard, adm. direktør, Novozymes. Dette bør være det bærende - og teksten på baggrunden kommentere på hans snarlige fratrædelse. Foto:

Konkurrenterne investerer milliarder i produktion af affaldsbaseret biobenzin i USA. Det tvinger Novozymes til at satse på italiensk partner og vækstmarkeder uden for USA.

Artiklen fortsætter under annoncen

I disse dage holder FN klimatopmøde i Qatar, to år efter at et tilsvarende topmøde løb af stablen i København.

Under Cop15 i hovedstaden var Novozymes’ topchef, Steen Riisgaard, en af de mest fremtrædende danske topchefer og gjorde sig blandt andet til engageret talsmand for, at en af fremtidens løsninger på klimaproblemerne var andengenerations biobrændstof.

I dag lader gennembruddet dog vente på sig, ikke mindst fordi det amerikanske marked, som alle inklusive Novozymes selv troede skulle trække udviklingen af biobrændstof baseret på affaldsprodukter som f.eks. majsstængler frem for fødevarer som majskorn, er gået i stå.

Selv om Novozymes har de enzymer, der skal til for at omdanne biomassen til sukker og derfra til bioethanol, klar, har investorerne ikke haft den store lyst til at investere de store beløb, som skal til for at få et avanceret bioraffinaderi i industriel skala op at køre. Finanskrisen har sat sine spor.

Samtidig er der en vis tøven i det amerikanske politiske system over for, hvilken type alternativt brændstof man skal satse på. Det har fået producenterne af bioethanol til at tænke i nye baner. Men interessen for bæredygtig biobenzin vokser på nye vækstmarkeder som Brasilien, Kina og Malaysia.

»Det er en erkendelse, som er vokset frem de seneste fire til fem år. Vi har arbejdet med andengenerations bioethanol i 12 år. Da vi begyndte, så det ud til, at de vigtigste kunder, som skulle drive det frem, ville være de eksisterende producenter af førstegenerations ethanol i USA. Det var der, myndighederne skubbede på, og det var der, vi lagde vores forskning,« fortæller Steen Riisgaard, adm. direktør for Novozymes.

»Men så begyndte det at gå op for os, at der også var stor interesse i lande som Kina og Brasilien. Det gik også op for os, at de nye kunder ikke havde de samme teknologiske færdigheder til at opføre egne bioethanol­fabrikker, som de gamle kunder. Hvis vi ville nå dem, var vi nødt til at finde sammen med en ingeniørvirksomhed, der kunne det hele,« siger Steen Riisgaard.

Går ind i fabriksbyggeri

Det har været en ny rejse for Novozymes, der ellers har slået fast, at selskabet udelukkende leverer enzymer og ikke engagerer sig i at bygge fabrikker.

Ifølge Steen Riisgaard begyndte Novozymes allerede for fire til fem år siden at lede efter en partner. Novozymes har blandt andet samarbejdet med et indisk selskab, som ifølge Riisgaard ikke er så glade for den danske virksomhed i dag.

Det er også fire år siden, at Novozymes begyndte at samarbejde med det italienske firma Chemtex, der er et datterselskab af den familieejede kemikoncern M&G. I 2011 etablerede Chemtex et joint venture, Beta Renewables, sammen med et investeringsselskab med det formål at bygge avancerede bioraffinaderier. Chemtex har fungeret som M&Gs ingeniørarm og bygget omkring 200 PET-plastikfabrikker gennem tiden.

Det var dog først efter, at to stærke konkurrenter begyndte at røre på sig, at der for alvor kom gang i et forpligtende samarbejde mellem Novozymes og M&G-gruppen. Først overtog amerikanske DuPont Novozymes’ nærmeste konkurrent, danske Danisco, i maj 2011 og gjorde klart, at målet var selv at bygge bioraffinaderier.

I januar i år meddelte en anden vigtig konkurrent, hollandske DSM, så, at de gik sammen med den amerikanske bioethanolproducent POET om at bygge bioraffinaderier.

Det krævede et modtræk fra Novozymes, der valgte at bryde med princippet om kun at være enzymleverandør, og ved udgangen af oktober meddelte selskabet, at det investerer mere end 600 millioner kr. og overtager ti pct. af aktierne i Beta Renewables, som forventer at være klar med verdens hidtil største bio­raffinaderi med en kapacitet på 20 millioner liter bioethanol inden for få måneder.

POET har oplyst, at selskabet venter at være klar med sit bioraffinaderi i stor skala ved udgangen af 2013, mens DuPont forventer at være klar midt i 2014. Ifølge Steen Riisgaard betyder det i realiteten, at Beta er omkring to år foran de to andre konkurrenter.

Samtidig har Beta allerede sin første ordre i hus - i Brasilien - og en række andre mulige ordrer i sigte.

»Beta har allerede præsenteret en række muligheder for os, og baseret på det, tror vi på, at der bliver solgt et sted mellem 15 og 25 anlæg over de næste tre år. Beta har en mere aggressiv forventning, men vi taler om fabrikker til en pris af omkring én milliard dollar, så vi er lidt mere forsigtige med hensyn til mulighederne for at skaffe finansiering,« siger Steen Riisgaard, der dog ser gode muligheder for at finde pengestærke investorer i både Brasilien, Kina og Malaysia.

Behov for investering i milliardklassen

Selv om der er udsigt til, at der nu kan komme gang i investeringerne i avancerede andengenerations bioraffinaderier, vil der ifølge Steen Riisgaard gå tre til fire år, før udviklingen vil kunne slå igennem i Novozymes’ regnskab. Indtil da sætter selskabet sin lid til, at især salget af vaskepulverenzymer kan trække væksten i selskabet.

Men mulighederne er store fremover. I hvert fald hvis man skal tro analyseinstituttet Pike Research, der forudser, at der er behov for investeringer på i alt 170 milliarder dollar eller en lille billion kroner i bioraffinaderier frem til 2022. Det forudsætter dog, at de mål, som omkring 40 lande verden over har sat for iblanding af bioethanol, bliver til virkelighed.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere