Del : SMS
Berlingske Business

Historisk: Novo overhaler Mærsk på indtjeningen

Smedegaard
Overskrift
Foto:
 

Magtskiftet i dansk erhvervsliv tog onsdag endnu et skridt mod Bagsværd og væk fra Esplanaden. For første gang tjener Novo Nordisk flere penge end A.P. Møller-Mærsk.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den 3. februar 2016 skete det. For første gang tjener Novo Nordisk mere end A.P. Møller-Mærsk, efter medicinalkoncern onsdag morgen fremlagde et regnskab med et overskud på 34,9 mia. kr.

A.P. Møller-Mærsk tjente sidste år lidt over 5 mia. dollar eller hvad der svarer til 34,2 mia. kr. I virksomhedens årsregnskabe for 2015, som bliver fremlagt onsdag in næste uge, spår analytikerne et betydeligt fald pga. det lavere oliepriser og faldende rater på containerfragt. Konsensus eller gennemsnit blandt analytikerne er, at overskuddet i A.P. Møller-Mærsk kommer til at ligge på omkring 23 mia. kr.

Lars Rebien Sørensen, CEO på Novo, kåret til verdens bedste t

Indtjeningen i Novo Nordisk er samtidig sandsynligvis også det største driftsoverskud en dansk virksomhed nogensinde har præsteret.

Det er længe siden, at Novo Nordisk blev mere værd end A.P. Møller-Mærsk målt i markedsværdi. I dag er den danske olie- og shippingkoncern 178 mia. kr. værd, mens markedsværdien på Novo Nordisk er 936 mia. kr.

Danske Bank BM

Målt på omsætning er A.P. Møller-Mærsk fortsat Danmarks største virksomhed. Forventningen er, at salget vil ende på ca. 280 mia. kr., mens Novo Nordisk onsdag har fremlagt en omsætning på ca. 108 mia. kr.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere