Del : SMS
Berlingske Business

GN Store Nord vil kæmpe for en plads i solen

Høre
Høreapparaterne og resten af GN Store Nord går ifølge bestyrelsesformand Per Wold-Olsen en lys fremtid i møde. Koncernen tilkæmper sig i øjeblikket markedsandele fra konkurrenterne. Foto:

Ører. GN Store Nord satser på at blive en af de overlevende spillere i et stadig mere konkurrencepræget høreapparatmarked. Bestyrelsesformand Per Wold-Olsen afviser enhver snak om salg eller opsplitning.

Artiklen fortsætter under annoncen

Med sidste uges milliardforlig med det polske teleselskab TPSA er det blevet lettere at værdiansætte den danske høreapparat- og headsetproducent GN Store Nord.

Men hvis det skulle få investorer til at spekulere i et forestående salg eller en opsplitning af GN Store Nord, tager de fejl. Selskabets bestyrelsesformand, Per Wold-Olsen, afviser i hvert fald enhver spekulation i et forestående salg.

»Vi kommer ikke til at sælge eller splitte det her selskab op. Tværtimod,« siger Per Wold-Olsen.

»Hvis du ser på toplinjen i GN Netcom og GN Resound, så gør vi det godt. Vi har en meget stærk vækst i forhold til konkurrenterne og tager markedsandele. Det er meget tilfredsstillende. Vi har også været i stand til at udvikle nye produkter, som slår konkurrenterne,« siger Per Wold-Olsen med henvisning til, at GN Resound som den eneste høreapparatproducent indtil nu har haft held til at udvikle og markedsføre Resound Alera, et såkaldt 2,4 gigahertz trådløst høreapparat som blev lanceret i 2010.

Regnskabstallene taler da også deres tydelige sprog. 2007 blev et af de hidtil største lavpunkter for GN Store Nord-koncernen, da de tyske konkurrencemyndigheder sagde nej til et frasalg af høreapparatdivisionen til konkurrenten Sonova for 15 mia. kroner. I 2008 kom Per Wold-Olsen til som bestyrelsesformand, og store dele af den øvrige bestyrelse blev skiftet ud.

Siden er det lykkedes at vende udviklingen. Efter omfattende omstruktureringer og spareplaner og et øget fokus på udvikling og kommercialisering af nye produkter lykkedes det i 2010 at præstere en omsætningsfremgang på knap ni pct. til 5,1 mia. kroner. I 2011 er den positive udvikling fortsat med vækst i koncernens nettoomsætning på knap otte pct.

Samtidig forbedres bruttomarginer og driftsindtjening fra kvartal til kvartal.

Markedet er for lille

Alligevel er der betydelig usikkerhed blandt aktieanalytikerne om, hvorvidt GN Store Nord har en fremtid som selvstændig spille - især inden for selskabets største forretningsområde, høreapparater, hvor selskabet konkurrerer med danske producenter som William Demant og Widex.

Inden for de næste par år er det nok korrekt, at der ikke kommer til at ske noget på salgsfronten, men på lidt længere sigt vil der komme en konsolidering af høreapparatbranchen. Markedet er ganske enkelt for lille til, at fem eller seks virksomheder brænder så mange penge af på forskning og udvikling, som tilfældet er i dag.

»Groft sagt står markedet lige nu og balancerer med fare for at brække over i et A- og et B-hold. GN har med omkring 12-13 pct. en markedsandel, som er lige på kanten af, at de kan være med på A-holdet. Men Per Wold-Olsens udmelding signalerer, at de ikke har opgivet at komme med på A-holdet,« siger Morten Irmsgard, aktieanalytiker hos Sydbank. Han hæfter sig ved, at GN, siden salget af Resound floppede i 2007, har formået at vende forretningen og langsomt er på vej tilbage som et af de førende høreapparatselskaber. Om det lykkes at få en plads i solen og komme med på A-holdet vil blive afgjort i løbet af de næste par år.

»Det afgørende bliver, om GN er i stand til succesfuldt at lancere nye produkter. Allerede i år vil der være et pres på GN for at kunne lancere et nyt produktsortiment, som kan afløse deres populære Alera-produkter, og om de er i stand til at lancere hele produktsortimentet på én gang, sådan som markedet kræver i dag,« siger Morten Irmsgaard, der ikke mener, at GNs skæbne er afgjort endnu.

Salg venter måske i horisonten

Aktieanalytiker Michael Friis-Jørgensen fra Alm. Brand mener heller ikke, at vi kommer til at se et salg af GN Resound på den korte bane. Men at det kommer, er han ret sikker på.

»Så længe GN Resound selv kan øge indtjeningen og udvikle nye produkter, bliver de ikke solgt. På indtjeningssiden har selskabet ikke fået det fulde udbytte af de sparetiltag, som er taget. Men det afgørende bliver, hvor mange penge der kommer til at koste at blive ved med at skabe noget nyt, sådan som markedet forventer. Dér tror jeg ikke, at GN kan blive ved med at spille med,« siger Michael Friis-Jørgensen.

Wold-Olsen er langtfra enig i den analyse.

»Sorry, men vi har været i stand til at frembringe ny innovation, som har slået de to store konkurrenter, og vi har været i stand til at vinde markedsandele fra dem. Min erfaring fra farmabranchen siger mig, at der ikke nødvendigvis er en sammenhæng mellem størrelse og evnen til at frembringe nye produkter. Jeg mener, at vi både har kritisk masse og en global infrastruktur, som gør, at vi kan stå på egne ben,« siger Per Wold-Olsen.

GN Store Nord har nu indledt et aktietilbagekøbsprogram for at sende 1,3 mia. af de i alt 2,5 mia. kroner, som forliget indbringer selskabet, tilbage til aktionærerne. Derudover vil GN betale af på sin gæld.

At koncernen ikke bruger de mange milliarder til at konsolidere sin position på markedet skyldes ifølge analytikerne, at der ikke er relevante opkøbsemner - hverken inden for høreapparat- eller headsetbranchen - og at fremtidige investeringer godt kan holdes inden for selskabets eget budget.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere