Del : SMS
Berlingske Business

Gennembrud i USA for Falck

falck
»Inden for de seneste seks måneder har vi vundet flere store kontrakter i USA (...),« siger Allan Søgaard Larsen, direktør i Falck. Foto:

Nye ambulancekontrakter i blandt andet Los Angeles og Oregon får den danske servicekoncern Falck til at tale om et amerikansk gennembrud.

Artiklen fortsætter under annoncen

For godt fire år siden var der ingenting. I dag kigger servicekæmpen Falck på en omsætning på det amerikanske marked på mere end 2,2 mia. kroner.

Helt nye ambulancekontrakter på det store amerikanske marked løfter stemningen og optimismen i virksomheden, der ser USA som et vækstmarked i de kommende år.

»Inden for de seneste seks måneder har vi vundet flere store kontrakter i USA. Det er i Orange County i Los Angeles, Salem City i Oregon, og vi har vundet i Aurora i Colorado og derudover flere andre. Det ser rigtigt godt ud, og vi ser det som et gennembrud,« siger Allan Søgaard Larsen.

30BUSDirektojjj.jpg

De nye kontrakter, der lige er kommet ind, repræsenterer en årlig omsætning for Falck på ca. 50 mio. dollar (ca. 330 mio. kroner).

»Hvis vi tager alle de kontrakter, vi nu har vundet og lægger ind, så har vi en samlet omsætning i USA på ca. 340 mio. dollar (2,2 mia. kroner). I betragtning af at vi for godt fire år siden begyndte med ingenting, synes vi selv, det er o.k.,« siger Falck-bossen.

Falck er at finde i samlet 15 stater i USA og beskæftiger næsten 4.300 medarbejdere, og der kører 770 Falck-ambulancer rundt i landet.

14BUSJan-Falck-Schmidt.jpg

I USA er de to største udbydere af ambulancekørsel, AMR og Rural Metro, netop ved at slutte sig sammen og skabe en ny gigant. Allan Søgaard Larsen ser konkurrenternes træk som en fordel.

»Pludselig ad den vej er vi blevet nummer to, og hvis der kører store udbud, som små konkurrenter ikke kan tage, så står vi i en meget attraktiv position. Vi bliver et endnu bedre alternativ til den store nye aktør,« siger Falcks adm. direktør.

Venter vækst og fremgang

Som det fremgik af Berlingskes Topleder-panel for små 14 dage siden, venter ledelserne i mange danske virksomheder, at der i 2016 kommer øget vækst, og flere virksomheder end tidligere planlægger at ansætte flere og investere mere. Optimismen bobler.

Det er bestemt også tilfældet i Falck.

»Vi kommer til at vokse i alle geografier. Der er flere ture i ambulancen per indbygger som følge af den aldrende befolkning i de modne markeder og i vækstmarkederne, hvor middelklassen vokser frem og efterspørger vores ydelser. Det eneste sted, vi nok ikke vokser, er i Danmark, hvor vi er så store, at det nok kun kan gå den anden vej inden for ambulancedrift,« siger han.

Mandag2

Falck er i dag verdens største trans-nationale ambulanceselskab. Godt nok er der selskaber rundt om, som er større, men de agerer kun i én geografi, som eksempelvis USA. Strategien har derfor også været at købe op og overtage mindre ambulanceselskaber i nye områder for derigennem at vokse organisk ved at vinde udbud. Det vil Falck arbejde på at fortsætte.

»Vi er blevet meget store i Colombia, og vi ser i det hele taget Sydamerika som et vækstområde. I USA står vi godt i de stater, hvor mange ældre flytter ned, når de bliver pensionerede, og det er godt for os, for antallet af ambulanceture stiger markant, når man er over 50 år,« siger Allan Søgaard Larsen.

20BUSfalck.jpg

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere