Del : SMS
Berlingske Business

Genmab-topchef: »Stigende indtægter skal finansiere den næste vinder«

Genmabs topchef Jan van de Winkel.
»Vi vil bruge indtægterne på at finde den næste vinder. Hele selskabets strategi er målrettet mod at finde den næste vinder, og hvis vi gør det, derefter at maksimere dets potentiale via en bredt favnende klinisk udvikling,« siger Jan de Winkel. Arkivfoto. Foto:

Genmab vil i de kommende år øge indsatsen for at finde den næste vinder og mulige milliardsællert til behandling af kræft.

Artiklen fortsætter under annoncen

Derfor skal aktionærerne heller ikke forvente udbytte, som det kendes fra mere etablerede medicinalselskaber, inden for en overskuelig fremtid.

Det fortæller Genmabs topchef, Jan van de Winkel, til Ritzau Finans efter offentliggørelsen af årsregnskabet for 2015, hvor selskabet for første gang sætter tal på det kommercielle potentiale for sit nylancerede kræftmiddel Darzalex, der bliver biotekselskabets primære finansieringskilde i de kommende år.

»Vi vil bruge indtægterne på at finde den næste vinder. Hele selskabets strategi er målrettet mod at finde den næste vinder, og hvis vi gør det, derefter at maksimere dets potentiale via en bredt favnende klinisk udvikling,« siger Jan de Winkel.

Han peger på, at kassebeholdningen på 3,5 mia. kr. rækker langt. Dertil kommer, at Genmab venter hastigt stigende royalty-indtægter fra salget af Darzalex, der foreløbig markedsføres til behandling af knoglemarvskræft, eller Myelomatose.

genmab

Genmabs partner, det Johnson & Johnson-ejede Janssen Biotech har, siden den amerikanske markedsføringstilladelse kom i hus i midten af november, formået at sælge for 19,7 mio. dollar af kræftmidlet i fjerde kvartal. Det gav Genmab indtægter for 16 mio. kr., og indtægterne ventes at stige til 200-250 mio. kr. i år, hvor Janssen estimeres at sælge for 250-300 mio. dollar.

- Vi har været ret konservative. Vi har hørt fra Johnson & Johnson og andre selskaber, at man rent faktisk har behov for at se et par kvartalers salg, før det er muligt at give et realistisk estimat. Så det, vi har gjort, er, at vi har set på salget af de to hidtil bedste produkter til Myelomatose, Kyprolis og Pomalyst. De havde begge en bredere label, end vi har, men vi har bedre data. Så vi har sagt, hvorfor venter vi ikke et salg på 250-300 mio. dollar, det vil sige midt i mellem de tos salg (i det første år, red.), siger Jan van de Winkel.

- Så det er alene baseret på det, plus at vi kan overvåge receptdata fra IMS. Uge for uge stiger recepttallene, så vi er meget optimistiske i forhold til, at dette er et realistisk estimat og måske endda kan blive genstand for forbedringer i år, men det skal baseres på nogle få kvartalers salg, siger Jan van de Winkel.

Han vil af samme grund heller ikke give estimater for årene efter 2016, men henviser til, at analytikere, der følger selskabet, estimerer et samlet topsalg til Janssen på 6 mia. dollar til behandling af knoglemarvskræft. Hertil kommer eventuelt salg over for andre kræftformer, hvis udviklingsarbejdet lykkes.

Genmabs topchef Jan van de Winkel.

Udbytte vil dog ikke være et samtaleemne i Genmab i de kommende år.

- Hvis jeg ikke kan give investorerne et bedre afkast ved at investere i lægemiddeludviklingen, så gør jeg nok ikke et godt stykke arbejde som chef for et biotekselskab. Der er formentlig ikke mange direktører for biotekselskaber, der tænker på udbytte. Jeg tror, at vi kan give investorerne et meget bedre afkast ved at investere i lægemidler, der kan hjælpe patienter og på samme tid levere sublime afkast, siger Jan van de Winkel.

Genmab øger derfor også driftsudgifterne i 2016 til estimeret 775-825 mio. kr. fra 579 mio. kr. i 2015. Størstedelen skyldes investeringer i forskning og udvikling af den næste bølge af lægemiddelkandidater. Hvilken, der bliver den næste vinder, ønsker Genmab-direktøren ikke at give et endegyldigt bud på:

- De har i bund og grund alle vist fremragende data, der overgår alle andre lægemidler testet over for de samme behandlingsmål. Så hver og en af dem har så at sige potentiale til at blive den næste Darzalex. Men det gode er, at de ikke alle behøver at virke. Hvis bare ét af dem viser fremragende data, så vil Genmab hæves til et helt nyt niveau, siger Jan van de Winkel, der i kulissen herudover har yderligere 20 lægemiddelkandidater, som på sigt kan komme i klinisk udvikling.

- Så det, vi vil gøre, er, at forsøge at finde den næste vinder og maksimere potentialet. Derefter er det min plan at holde fast i 50 pct. eller mere af rettighederne til den næste vinder, hvilket vil drive Genmab frem til et helt andet niveau, som sandsynligvis vil være uden fortilfælde inden for den europæiske biotekindustri.


15BUSSymphogen-151917.jpg

Ender Genmab med at stå med et nyt lægemiddel til et relativt begrænset marked, vil der også være mulighed for, at selskabet vælger at stå helt uden partner til morgendagens vinder.

- Hvis der er tale om et marked i størrelsesordenen 0,5-1 mia. dollar, så tror jeg, at Genmab kan antage sin egen salgsstyrke og markedsføre det selv. Men er der tale om et potentiale på adskillige milliarder, så bliver vi nok nødt til at hente en partner ind igen, siger Jan van de Winkel.

Han peger på, at Janssen i dag har mere 900 mennesker ansat, der alene står for udviklingen af Darzalex, hvilket er en kraftanstrengelse, som det er svært at forestille sig, at Genmab selv skal kunne mønstre inden for de kommende få år. Genmab var ved udgangen af 2015 186 fuldtidsansatte.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere