Del : SMS
Berlingske Business

Finansdirektør: Her går det godt for Coloplast

anders lonning
Finansdirektør i Coloplast Anders Lonning-Skovgaard.

Trods tre belastende nedjusteringer leverer Coloplast nu et bedre årsresultat end ventet og i det kommende regnskabsår bliver det endnu bedre, lover medicoselskabet. Det er gået rigtig godt på markederne i Kina og Sydkorea, men skidt på det største marked, Storbritannien.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hvis du ikke fik læst dagens overraskelse fra Coloplast, der leverede pæne vækstrater i det netop offentliggjorte årsregnskab, bør du gøre dig selv den tjeneste at læse det her.

Lad os slå fast, at Coloplast ikke er stået af væksttoget, trods gevaldige problemer på det største marked, Storbritannien.

CEO

På en række fronter går det rigtig godt for verdens stærkeste voksende medicokoncern, f.eks. i Kina og Saudi-Arabien og Sydkorea, fastslår finansdirektør Anders Lonning-Skovgaard.

Det er ham, der sidste år tog over som CFO i Coloplast efter den højtprofilerede Lene Skole, der rykkede til Lundbeckfonden som administrerende direktør.

Efter tre nedjusteringer i sidste regnskabsår, venter Anders Lonning-Skovgaard, at Coloplast i indeværende regnskabsår 2015-16 kommer tilbage på vækstsporet.

»Vi har leveret et regnskab for 2014-15 med en vækst på syv procent på omsætningen og 33 procent på overskudsgraden,« siger han.

På den måde fik de skeptiske aktieanalytikere fra Coloplast leveret, hvad de havde håbet. Årsresultatet beviser ifølge Anders Lonning-Skovgaard, at Coloplast er verdens hurtigst voksende medicoselskab.

»Vi har haft en hurtigere vækst end markedet, der voksede med fem procent,« siger finansdirektøren.

Coloplast har haft rigtig god vækst i Kina, Saudi-Arabien, Tyrkiet, Israel, Sydkorea og en række andre lande.

»Dermed bærer vores investeringer gennem de seneste tre år frugt,« siger han.

Coloplasts omsætning steg med 12 procent til 13,9 milliarder kr. i det forgangne år. Anders Lonning-Skovgaard siger, at der blev leveret en »fornuftig vækst« på tværs af forretningsområderne.

Coloplast, der lever af at sælge stomiposer, katetre og produkter til sårpleje, havde en vækst i salget i stomiposer på seks procent,13 procent på katetre og ni procent i hud- og sårplejeforretningen.

Salget af stomiprodukter udgjorde 5,6 milliarder kr., og det er især i Europa, at denne forretning vækster.

Finansdirektøren er især stolt af den høje vækst i hud-og sårplejeforretningen.

Coloplast venter i år en højere vækst i salget end sidste år, nemlig på otte til ni procent og en overskudsgrad på niveau med sidste år.

Koncernen, der sidste år fik omkring 500 nye medarbejdere, vil i år investere omkring 700 mio. kr., bl.a. i udvidelse af produktionsfaciliteterne i Ungarn.

Væksten i omsætning og overskudsgrad i 2014-15 er godt for Coloplast. Men kønt ser det ikke ud, at driftsindtjeningen raslede ned med 51 procent til 1,5 milliarder kr.

Coloplast har i året løb skuffet investorerne fælt. Problemer på det største og næststørste marked, Storbritannien og USA, har betydet, at koncernen måtte nedjustere de finansielle målsætninger flere gange.

I Storbritannien er udviklingen fortsat utilfredsstillende i homecare-forretningen.

»Gennem mange år havde vi rigtig god vækst i Storbritannien, men sidste år røg vi ind i nogle udfordringer i vores britiske homecare-selskab, Charter. Vi var ikke i stand til at servicere kunder lige så godt som vore konkurrenter. Det gik ud over vores vækst,« fortæller Anders Lonning-Skovgaard.

Et af problemerne var, at hvis en patient ringede for at bestille f.eks. stomiposer til en måneds forbrug, måtte vedkommende måske vente 20 minutter for at komme igennem. Det betød, at patienter i stedet foretrak Coloplasts konkurrenter.

»Derfor tog det længere tid for os at levere produkterne.

Men i fjerde kvartal 2014-15 blev ryddet op i Coloplast-forretningen i Storbritannien og problemerne blev løst.

»Ringer en patient i dag, kommer vedkommende meget hurtigt igennem til Coloplast. Vi venter at begynde at se vækst det nuværende regnskabsår, så salget kommer tilbage på sporet i løbet af andet kvartal i Storbritannien,« siger finansdirektør Anders Lonning-Skovgaard.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere