Del : SMS
Berlingske Business

Fem selskaber har fået patenttæsk for 140 mia. kr.

Medicinal
Medicinalselskabernes patenter er grundlæggende et udtryk for virksomhedernes vækstpotentiale og indtjeningsmuligheder. Foto:

Når de globale medicinalvirksomheder rammer en guldåre, kan de leve højt på deres opdagelse mange år frem i tiden.

Artiklen fortsætter under annoncen

Men har selskaberne ikke nye og innovative midler klar, når patentet på deres blockbuster løber ud, brager de direkte ind i en dundrende økonomisk øretæve.

medicon

Medicinalselskabernes patenter er grundlæggende et udtryk for virksomhedernes vækstpotentiale og indtjeningsmuligheder. Fra 2008 til 2014 mistede de seks medicinalkæmper Pfizer, Sanofi, Bristol-Myers Squibb, Eli Lilly, Novartis og Takeda over 140 mia. kr. i omsætning på otte forskellige produkter på grund af patentudløb, viser en opgørelse fra Berlingske Research.

Herhjemme har især Lundbeck fået store stryg af patenthammeren. Lundbeck mistede i 2014 sit europæiske patent på antidepressivet Cipralex, der i mange år havde udgjort den absolutte hjørnesten i selskabets omsætning. Selskabet mistede det tilsvarende patent i USA allerede i 2012. Lundbeck skal nu forsøge at erstatte de manglende milliardindtægter med nye midler.

Diabetes

De seneste års store patenttæv er en af hovedårsagerne til, at Lundbeck-topchef Kåre Schultz i august lancerede en større restruktureringsplan i Valby-virksomheden, der skal reducere selskabets omkostninger med tre mia. kr. med fuld effekt i 2017.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere